امکان تعویض موتورسیکلت های کاربراتوری نیست/ آلودگی سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری معادل 15 میلیون خودروی فرسوده است

به گزارش موتورسیکلت نیوز، عیسی کلانتری روز سه شنبه در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها افزود: با این حساب بیش از یک سوم روزهای تهران تا به امروز آلوده بوده است. 
وی تاکید کرد: در راستای کاهش آلودگی هوا استفاده از پتانسیل دانشگاه ها جزو برنامه های دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست است، البته هنوز آنطور که باید از این پتانسیل استفاده نمی شود در حالیکه دانشگاه ها می توانند از بین برنده بسیاری از مشکلات محیط زیستی کشور باشند. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید برای احقاق حق شهروندی مانند هوای پاک از توان دانشگاه ها استفاده کرد نباید اجازه پایمال شدن این حق را بدهیم. 

کلانتری گفت: در شرایط فعلی کشور اگر قانون هوای پاک اجرایی شود ۷۰ درصد اقتصاد کشور متوقف می شود.

وی ادامه داد: پتانسیل علمی کشور بسیار بالا است شاید به پیش از انقلاب و اوایل انقلاب برمی گردد که همه دوست داشتند دکتر یا مهندس شوند بنابراین باید اکنون از این ظرفیت استفاده کنیم. 

معاون رییس جمهوری با اشاره به احیای دریاچه ارومیه با کمک دانشگاه های کشور افزود: ابتدا تعدادی از همین دانشگاهی ها می گفتند امکان احیا وجود ندارد چون به مسأله باریک نگاه می کردند اما بعد از انجام تحقیقات مشخص شد که احیا امکان پذیر است، دولت هم تصمیم گرفت با محوریت دانشگاه شریف و ١۴ دانشگاه دیگر احیا را انجام دهد و تا پایان امسال عملیات سخت افزاری دریاچه به پایان می‌رسد.

وی تاکید کرد: همچنین هوای پاک به عنوان حقوق شهروندی حق مسلم مردم است چون اگر سه دقیقه نفس نکشیم می میریم، برنامه های خوبی در این زمینه وجود دارد از جمله قانون هوای پاک، حال اگر در اجرا مشکلی بود تقصیر برنامه ریزی نیست، باید شرایط کشور را در نظر بگیریم چون به علت تحریم ها درآمد ارزی نداریم. 

کلانتری افزود: اکنون سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران وجود دارد که نمی توانیم مانع تردد آنها در سطح شهر شویم از سوی دیگر هم امکان تعویض آنها نیز نیست. 

وی ادامه داد: برخی مسوولان می گویند که تحریم ها در ایجاد هوای ناسالم اثر نداشته در حالی که تحریم ها باعث شد نتوانیم خودرو و موتورسیکلت های فرسوده را از رده خارج کنیم. 

کلانتری گفت: امروز خودروهای بنزینی آلاینده درجه سه محسوب می شوند، صنایعی که مازوت مصرف می کنند سهم زیادی در آلودگی هوا دارند، قرار بود سالانه ۷۰ هزار کامیون و ۶ هزار اتوبوس جایگزین شود اما نتوانستیم انجام دهیم چون درامد ارزی نداریم، ۷۰ هزار کامیون به هفت میلیارد دلار و اتوبوس ها به یک میلیارد دلار پول نیاز دارد اگر می توانستیم این تعداد کامیون را جایگزین کنیم امسال ۲۸۰ هزار کامیون آلاینده از رده خارج می شد اما به علت تحریم ها و نداشتن درامد ارزی موفق به انجام این کار نشدیم.

وی افزود: سوخت خودروها تقریبا استاندارد است اما سوخت نیروگاه ها استاندارد نیست علت انهم وجود تحریم است، دیوانه ای که کشور ما را تحریم کرده بود به زودی می رود اما اثرش برای ما می ماند، دولت نتوانست برنامه های خود را اجرا کند و به این به ما ضربه زد چون درامد ارزی کشور محدود شد و تقریبا نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی متوقف شد، پول های ما در کشورهایی مانند کره جنوبی، ترکیه و هند بلوکه شده و به ما نمی دهند، بخش عمده ای از آلودگی هوا با ارتباطات ارزی مرتبط است، مسائل سیاست خارجی اثرات خود را بر روی هوای پاک هم نشان می دهد وقتی که سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در سطح شهر تهران تردد می کند معادل ۱۵ میلیون دستگاه خودروی فرسوده آلودگی ایجاد می کند و ما نمی توانیم انها را نوسازی کنیم.

کلانتری ادامه داد: برخی گمان می کنند سیاست های خارجی هیچ ارتباطی با آلاینده های داخلی ندارد در حالی که ارتباط مستقیمی دارد ، ما نمی توانیم فناوری را وارد کنیم با این وضعیت پژوهشی که داریم باید ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر منتظر بمانیم تا بتوانیم خودرویی غیر آلاینده تهیه کنیم، روز گذشته موتور سه سیلندر کمتر آلاینده به خط تولید رسید شاید باید چندین سال پژوهش کنیم تا بتوانیم خودرویی با استانداردهای روز دنیا تولید کنیم. همه اینها به تحریم ها بر می گردد که به ما لطمه زد و شدت تخریب محیط زیست را بالا برد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: حداقل باید ۴۰۰ هزار کامیون سنگین از رده خارج شود و به علت فرسودگی اجازه ورود به تهران و برخی کلانشهرها را ندارند از این رو به شهرستان ها سرازیر شدند که در بعد از مدتی در انجاها هم اثر خود را خواهند گذاشت.

وی تاکید کرد: در بخش هوای پاک سرمایه گذاری نشود همچنان هوای ناپاک خواهیم داشت، خودروهای فرسوده مانند کامیون ها و اتوبوس ها به ویژه در تهران باید نوسازی شوند، ۶ هزار و ۵۰۰ اتوبوس در تهران وجود دارد که حدود چهار هزار تای آن فرسوده است عمرشان بالای ۳۰ سال است، همه اینها باید نوسازی شوند.

کلانتری گفت: در بخش آب هم وضعیت ما بهتر از هوا نیست، هنوز فکر می کنیم آب داریم و بی رویه مصرف می کنیم، سالانه ۹۰ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر داریم که همه را مصرف می کنیم این روش مصرف ریشه محیط زیست را نابود می کند، وزارت نیرو در حال تهیه قانون جامع مصرف آب است در حالیکه که وزارت نیرو به عنوان بهره بردار به این قانون نگاه می کند در حالیکه محیط زیست باید به عنوان یک منابع پایدار به آن نگاه کند، ما می گوییم باید ۴۰ درصد آب تجدید مصرف مصرف شود در حالی که الان ۱۰۰ درصد آن را مصرف می کنیم، سالانه ۲۵ میلیارد متر مکعب آب نفوذی ما است که بالای ۵۰ میلیارد متر مکعب مصرف می کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت خاک کشور هم بهتر نیست، افزود: منابع محیط زیست ما دارد پایمال می شود، مساله هم به هیچ عنوان امنیتی یا سیاسی نیست، این کشور باید پایدار بماند، در قانون اساسی آمده و رهبر انقلاب هم بارها تاکید کرده اند که محیط زیست مساله این دولت و آن دولت این نسل و آن نسل نیست باید منابع برای نسل های بعدی حفظ کنیم. منابع تجدید پذیر باید حفظ شود ، زمانی که اگر تمام مردم ایران هم چاه کن می شدند نمی توانستند ۵۰ درصد از آبهای زیر زمینی را خارج کنند اما امروز با فناوری تا اخرین قطره آب را خارج می کنیم. فناوری را در راه تخریب به کار گرفتیم.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: درخواست می کنم که مسائل محیط زیستی سیاسی و امنیتی نشود این موضع را از محیط زیست خارج کنیم، راه درست محیط زیست سالم استفاده از دانش و توانمندی داخل کشور است، مثلا به کشاورز هر چه آب بدهند نمی گوید کافی است و استقبال هم می کند اما محیط زیست می گوید که نباید بیشتر از ۴۰ درصد از آب های تجدید پذیر استفاده شود که می توان با فناوری بهره وری را بالا برد، به نظر می رسد در برنامه های ما جامع نگری نبوده است اما امروز این امکان را داریم تا از توان علمی دنیا استفاده کنیم مانند احیای دریاچه ارومیه که از تجربیات حدود ۴۰ کشور بهره ببریم.

کلانتری گفت: در زمینه تنوع زیستی و حیات وحش هم انظور که باید موفق نبوده ایم مثلا برای زادآوری یوزپلنگ از راه های زیادی استفاده کردیم اما موفق نبودیم چون در این زمینه پژوهش کاملی انجام ندادیم دانشگاه ها در این زمینه ضعیف عمل کردند و ما این امادگی را داریم که اعتبار مورد نیاز در این زمینه را از صندوق ملی محیط زیست تامین و در اختیار دانشگاه ها قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا