نامه عیسی کلانتری برای یورو 5/ چرا عده‌ای نمی‌خواهند دولت با تعویق استاندارد یورو 5 موافقت کند؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، امروز پایگاه خبری عصر ایران با انتشار یک ویدیو به بررسی تعویق استاندارد یورو 5 موتورسیکلت‌ها پرداخت. اما نکته‌ای که در تهیه این گزارش رعایت نشده، عدم گفتگو با تولیدکنندگان و فعالان صنعت موتورسیکلت ایران است. زیرا، قطعا آن‌ها نیز دلایل و استدلال‌های مهمی را برای درخواست تعویق استاندارد یورو 5 دارند که نباید نادیده گرفته شود.

عصر ایران در سایت خود نوشت:

آلودگی هوا، راه نفس کشیدن را در بیشتر شهرهای ایران مسدود کرده، با این وجود سازندگان موتورسیکلت به دنبال تعویق در اجرای قانون هوای پاک هستند.
ماده ۴ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ و تبصره این ماده تاکید دارد که کلیه وسایل نقلیه باید به استاندارد روز دنیا ارتقا یابند، بنابراین صنعت موتورسیکلت باید از ابتدای سال ۱۴۰۰ موتورسیکلت‌های با استاندارد یورو۵ وارد بازار کند اما این صنعت زیر بار اجرای قانون نمی‌رود.
ماه قبل (آذرماه ۱۳۹۹) وزیر صنعت طی نامه‌ای به اسحاق جهانگیری –معاون اول رئیس جمهور- خواستار تعویق چهار ساله در اجرای ارتقای استانارد موتورسیکلت‌ها به یورو۵ شد. درخواستی که تاکنون با مخالفت عیسی کلانتری –رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- قرار گرفته است.
درخواست صنعت موتورسیکلت برای تعویق چهار ساله در اجرای قانون هوای پاک احتمالا به زودی در دولت بررسی می‌شود اما قبل از موافقت با این درخواست باید هشیار باشد که سازندگان موتورسیکلت دلایلی را برای این خواسته مطرح‌ کرده‌اند که حتما نیاز به راستی‌آزمایی دارد.
عدم آمادگی چینی‌ها برای تولید قطعات مورد نیاز برای موتورسیکلت یورو۵ و نبود آزمایشگاه‌هایی برای آزمون آلایندگی یورو۵ در ایران مهمترین دلایلی است در نامه وزارت صنعت به دولت مطرح شده است.
گزارش پیش رو ضمن صحت سنجی دلایل صنعت موتورسیکلت برای تاخیر در ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها، به این سئوال جواب داده که آیا امکان تولید موتورسیکلت یورو۵ در شرایط کنونی و با بهره‌برداری از دانش داخلی وجود دارد یا خیر؟

منبع انتشار نامه: سایت شعار سال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا