مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آيا ٣٠٠ هزار دستگاه موتورسيكلت در قم باعث آلودگى اين شهر است؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، حسن بختیاری امروز در یک‌صد و هفتاد و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر مقدس قم در نطق پیش از دستور اظهار داشت: متأسفانه زنگ خطر آلودگی هوای قم برای مسئولان به صدا درآمده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: مدیریت شهری و دستگاه‌های اجرایی باید برای مقابله با آلودگی هوا به‌طورجدی وارد میدان شوند و راهکاری ارائه دهند.

وی بیان کرد: هفته گذشته در موضوع آلودگی هوا در رتبه نخست و یا دوم کشوری قرار داشتیم و شاخص بالای 200 بود که بسیار نگران‌کننده است و اگر به‌صورت جامع برای آن، چاره‌اندیشی نکنیم تبدیل به معضلی جدی و اساسی می‌شود.

بختیاری عنوان کرد: در سالهای اخیر مسئله آلودگی هوای قم، جدی گرفته نمی‌شد و تصور می‌کردند تنها مختص کلان‌شهرهای بزرگ است درحالی‌که امروز قم و به‌ویژه منطقه پردیسان گرفتار آلودگی هواست.

وی تصریح کرد: درگذشته قم فقط دچار ریز گردها بود و تأثیرات منفی زیست‌محیطی و بهداشتی به همراه داشت و از قدرت نفوذ زیادی برخوردار بود و امروز سوخت‌های فسیلی اثرات مضاعفی در آلودگی هوا ایجاد کرده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: برخی عوامل در آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دارای نقش مهمی هستند و ما به‌واسطه این عوامل، با 50 تا 60 روز هوای آلوده در سال مواجه هستیم.

آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی دارای آثار مخرّبی در سلامت شهروندان است

وی گفت: آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی دارای آثار مخرّبی در سلامت شهروندان به‌ویژه در فصل سرما و در زمان پدیده وارونگی هواست و همه در برابر سلامت مردم مسئول هستیم.

بختیاری افزود: عوارض آلودگی هوا در بلندمدت خود را نشان می‌دهد و همانند بیماری کرونا پدیده‌ای مقطعی و دوره‌ای نیست که فقط در چند روز محدود بروز و ظهور داشته باشد و باید در طول سال برای آن فکری شود، دراین‌باره افزایش بیماری‌های تنفسی در روزهای اخیر در قم به دلیل آلودگی هواست.

وی بیان کرد: تصویب قانون هوای پاک به‌عنوان قانونی دارای جامعیت برای مدیریت آلودگی هوا و رسیدن به هوای پاک با در نظر گرفتن شاخص‌هایی برای صنایع و حمل‌ونقل عملیاتی شد وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: ما امروز در کشور قانون هوای پاک را در اختیارداریم که جامعیتی نسبی دارد و وظایف بخش‌های مختلف در آن دیده‌شده است، هرچند در برابر قانون هوای پاک، مقاومت‌هایی به‌ویژه از سوی صنایع دیده می‌شود.

وی افزود: شناسایی منابع تولید آلودگی هوا در قم اهمیت زیادی دارد و دراین‌باره مطالعاتی وجود دارد، با توجه به این ارزیابی‌ها، نیروگاه‌های حرارتی قم، مهم‌ترین منبع آلودگی هوا در شهر هستند.

بختیاری اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای تقویت سیستم گازرسانی به نیروگاه‌ها باید موردتوجه قرار بگیرد تا افزایش مصرف گاز خانگی در فصل زمستان منجر به استفاده از مازوت و سایر سوخت‌ها نشود.

وی بیان کرد: خودروها نیز جز عناصر اصلی در آلودگی هوا هستند که حدود 40 درصد در آلودگی کلان‌شهرها نقش دارند و باید در نوسازی خودروها و اجرای طرح‌های ترافیکی تصمیمات جدی گرفته شود، از مجموعه شهرداری نیز انتظار می‌رود با سالم‌سازی خودروهای بخش موتوری خود، نقش مهم مدیریت شهری را در این موضوع به‌خوبی ایفا کند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد:معاینه فنی خودروها مسئله‌ای مهم است، متأسفانه آلوده کردن هوا توسط خودروهای قدیمی و فرسوده، همچنان تخلف شناخته نمی‌شود و اعمال قانون صورت نمی‌گیرد.

وی در مورد دیگر عوامل در آلودگی شهر گفت: همچنین شهرک‌های صنعتی استان از دیگر کانون‌های آلودگی هوا به شمار می‌روند و دراین‌باره باید قانون هوای پاک را جدی گرفت.

وجود بیش از 300 هزار موتورسیکلت در استان قم یکی از عوامل مهم در آلودگی هواست

بختیاری تصریح کرد: وجود بیش از 300 هزار موتورسیکلت در استان قم یکی از عوامل مهم در آلودگی هواست، دراین‌باره مدیریت شهری اقداماتی در نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی داشته که جای تقدیر دارد اما انتظارات بیشتری داریم.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا