مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آلایندگی موتورسیکلت‌ها در تهران بيشتر از خودروها

به گزارش موتورسيكلت نيوز، سمیه رفیعی در جلسه بررسی آلودگی هوا در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با حضور جمعی از نمایندگان و مسوولان ذی ربط برگزار شد، با بیان اینکه هوای پاک حق طبیعی مردم است،  گفت: مردم باید بدانند که چرا هوا آلوده است،  جلسه امروز برای مشخص شدن علت‌های این پدیده برگزار شده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به میزان آلودگی موتورسیکلت ها گفت: آلایندگی موتورسیکلت‌ها در تهران از خودروها بیشتر است. از طرف دیگر اقشاری که از این موتورسیکلت استفاده می کنند منابع درآمدی خوبی ندارند پس دولت وظیفه دارد که در خصوص ارتقای سطح کیفیتی این موتورسیکلت ها اقدامات جدی انجام دهد.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت که در این نشست حضور داشت، ‌درباره اقدامات انجام شده برای موتورسیکلت های برقی گفت: مشکل موتورسیکلت های برقی فروش آن‌هاست. ما در تولید این نوع موتورسیکلت‌ها هیچ مشکلی نداریم. هم اکنون ۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی تولید شده داریم که مشتری ندارد چرا که قیمت موتورسیکلت‌های برقی سه برابر موتورسیکلت های بنزینی است.

 وی اضافه کرد: در تمام دنیا دولت‌ها برای موتورهای برقی یارانه در نظر می‌گیرند؛ این در حالی است که در کشور ما چنین یارانه ای در نظر گرفته نشده است. بنابراین مردم قدرت خرید موتورسیکلت برقی ندارند. البته دولت یک بسته حمایتی برای خرید موتورسیکلت های برقی در سال ۹۷ تدوین کرد اما این طرح به خاطر تبعات مالی مصوب نشد.

کرامت ویس کرمی نماینده شرکت پالایش و پخش در این نشست در خصوص وضعیت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ گفت: مطابق مصوبه هیأت وزیران ما به وظیفه خود در خصوص توزیع بنزین یورو ۴ در تهران عمل کرده ایم. سازمان محیط زیست نیز پایش خود را در این زمینه انجام داده است. وزارت نفت ۸۵ درصد تأییدیه سازمان محیط زیست در خصوص توزیع بنزین یورو ۴ را اخذ کرده است و به همه تعهداتش در زمینه توزیع بنزین یورو ۴ عمل کرده است.

وی با بیان اینکه در همه کلان شهرها حتی حومه تهران گازوئیل یورو ۴ توزیع می‌شود، گفت: در بعضی موارد از وظیفه قانونی بیشتر عمل کرده ایم مثلا در شهر اصفهان دو برابر میزان مصوبه هیأت وزیران گازوئیل یورو ۴ توزیع می‌کنیم.

«عباس مقتدایی» نماینده اصفهان با انتقاد از وضعیت آلودگی اصفهان گفت: من در مجلس نهم به خاطر مصرف مازوت به دادگستری شکایت کردم و ۱۹ مشعل مازوت سوز پلمپ شد و کیفیت هوای اصفهان مطلوب شد، اما این روزها کیفیت هوا به همان وضع سابق بازگشته است. فکر می‌کنم پالایشگاه اصفهان مازوت تولید می کند. بارها از مسئوولان خواسته ام که میزان تولید مازوت توسط پالایشگاه اصفهان و همچنین میزان مصرف مازوت و همچنین میزان صادرات مازوت به صورت شفاف ارائه شود که تا کنون کسی در این زمینه پاسخگو نبوده است.

نماینده پخش و پالایش وزارت نفت در پاسخ به اظهارات نماینده اصفهان گفت: سوخت پالایشگاه‌های اصفهان مطلقا گاز طبیعی بوده است. مازوت‌های اصفهان به طور کامل در 6 ماه اول سال به بندرعباس و پالایشگاه بوشهر فرستاده می‌شود تا برای صادرات استفاده شود. علت آلودگی هوای شهر اصفهان تعدد بیش از حد پالایشگاه‌ها، نیروگاه ها در حریم شهرها است و البته میزان سوخت خودروها، موتورسیکلت‌های دیزلی و حمل و نقل شهری نیز در میزان آلودگی تأثیر می‌گذارد.

همچنین در این جلسه «سهیل معمارباشی» مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درباره اقدامات انجام شده در راستای توزیع بنزین یورو ۵ گفت:قانون ارتقای کیفی خودرو دستگاههای اجرایی را مکلف کرده بود که از یک سال پیش خودروهای متناسب با بنزین غیر از یورو ۵ دیگر تولید نشوند و اگر تولید شدند شماره گذاری این خودروها صورت نگیرد. این قانون با یک سال تأخیر انجام شد و  از ابتدای سال ۹۹ همه خودروسازها مکلف شدند خودروهای متناسب با بنزین یورو ۵ تولید کنند.

در پایان جلسه نمایندگان وزارت نفت مکلف شدند که گزارش‌های دقیق در مورد میزان مازوت صادراتی، ذخیره شده و  مصرف شده در هر پالایشگاه را به تفکیک به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا