مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مزایا و معایب موتورسیکلت های برقی

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در خصوص مزایا و معایب استفاده از موتورهای برقی، گفت: مهم ترین مزیت موتورهای برقی نسبت به موتورهای بنزینی، بحث آلایندگی است. اصولا در موتور های کم حجم دسترسی به آلودگی پایین هم با انژکتوری کردن، حتی استفاده از مولدهای کاتالیستی خیلی به صرفه نیست.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در این خصوص بحث حجم موتوری مطرح است که عامل معدود کننده فنی بوده و در حجم پایین گرفتن یک قدرت مناسب با آلودگی پایین خیلی کار سختی می شود . وقتی موتور ۱۲۵ سی سی طراحی می کنیم، مسئله اقتصادی محصول تمام شده مطرح می‌شود، بنابراین استفاده از تکنولوژی که در موتور‌های گران قیمت‌تر استفاده می‌شود خیلی کار ساده‌ای نیست.

او افزود: خصوصا که نسبت توان این موتور‌ها و حجمشان معمولا خیلی بیشتر از یک موتور بزرگ بنزینی عادی است، بنابراین موتور برقی می‌تواند این مسئله را تا حد زیادی مرتفع کند تا آلودگی در محدوده مصرف را از بین ببرد.

زاوه ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که آلودگی تجمیعی یک وسیله نقلیه برقی کمتر از بنزینی است، چون به هر شکل فرآیند تولید فلزات گران بهای موتور‌های برقی، آلاینده زیادی دارد تنها مزیت آن  این است که این موتورها را در محلی دور از زندگی‌های شهری تولید می‌کنند و مدیریت کردن آن‌ها شدنی‌تر است.

این کارشناس خودرو افزود: از مهم‌ترین مزیت های این موتورها این است که آلودگی کمی ایجاد می‌کنند، مزیت دیگر آن‌ها این است که لرزش بسیار پایینی دارند، چون آن مکانیزم رفت و برگشتی موتور حذف شده است. بحث ارزان بودن موتور‌های برقی نیز مطرح است که پول انرژی کمتری می‌دهیم و به صرفه‌تر است.

او در خصوص معایب موتورهای برقی گفت: تنها عیب این موتورها هزینه بالای تعمیرات سلول باتری آن‌هاست. اکنون شرکت‌هایی اقدام به تعمیر باتری می‌کنند و هزینه گزافی هم می گیرند اما تعمیرات آن ها ضمانت ندارد، اما در کل استفاده از این موتور‌ها در برابر موتور‌های بنزینی حتی با احتساب هزینه تعمیر باتری، به صرفه است.
زاوه تشریح کرد: ایراد اصلی در موتورهای برقی بالا بودن هزینه تعمیر آن است.

مشکل دیگر مسئله برد است، اگر برد را بالا ببریم، حجم باتری را باید افزایش دهیم که باعث افزایش قیمت و مصرف انرژی بیشتر می‌شود. نسبت ذخیره سازی باتری حدود ۱۰ درصد است که سیکلی ایجاد می‌کند که برای جا‌هایی مثل تهران که ترافیک و شیب روی زیاد است، مناسب نیست و باعث افزایش شدید مصرف انرژی می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: مشکل دیگر این است که جایگاه سوخت برق در کشور وجود ندارد و اقدامات صورت گرفته توسط برخی شرکت‌ها فقط نمایشی است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا