مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت‌ها مقصرند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در روزهایی که کرونا بلای جان تمام مردم کشور شده است مردم تهران با غول آلودگی هوا نیز دست در پنجه هستند. بحرانی که هر سال در فصل سرد گریبان‌گیر بیش از ۱۵ میلیون شهروند تهرانی است و همه ساله مردم چشم انتظار راه‌کار اساسی و جدی برای حل این معضل پایتخت هستند

امروز در فاصله ۴ روز مانده به ابتدای زمستان، آلودگی هوای تهران به حدی رسیده است که گویی مِهی غلیظ استان را پوشانده و بسیار بعید است کسی از خانه بیرون برود و با سردرد ناشی از استنشاق گازهای سمی به خانه برنگردد.

آلودگی فراگیری که ۳۹ ایستگاه نظارت کیفیت هوای مستقر در سطح استان نیز آن را تأیید می‌کنند.

بنابر اطلاعات ارائه شده در سامانه پایش کیفیت هوای کشور به نشانی aqms.doe.ir در حال حاضر بعدازظهر روز چهارشنبه، ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ شاخص کیفیت هوا در ۱۹ ایستگاه بالای ۱۵۰ و در وضعیت قرمز یا «ناسالم برای همه» قرار دارد و هر فردی در این مناطق ممکن است آثار خطرناک این آلودگی را تجربه کند.

در میان این ۱۹ ایستگاه، ایستگاه باقرشهر با شاخص کیفیت هوای ۱۷۰ آلوده‌ترین هوای استان را دارا است و ایستگاه‌های سلامت و پارک شکوفه تهران با شاخص ۱۶۳ و ۱۶۲ در جایگاه‌های بعدی آلوده‌ترین مناطق استان قرار دارند.

این درحالی است که ۱۱ ایستگاه دیگر نیز شاخصی بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ را نشان می‌دهند که بیانگر شرایط نارنجی و یا «ناسالم برای گروه‌های حساس» است و تنها ۹ ایستگاه از ۳۹ ایستگاه نظارت کیفیت هوای استان تهران شاخص زیر صد و شرایط سالم را نشان می‌دهند.

از نگاهی دیگر در حال حاضر ۶ ناحیه از ۱۱ ناحیه(هرناحیه می‌تواند شامل چند شهرستان باشد) استان تهران در شرایط قرمز و ناسالم قرار دارند که شامل اسلامشهر، شهریار، لواسانات، رباط کریم، باقرشهر و قرچک است که باقرشهر آلوده‌ترین ناحیه از میان این نواحی است.

شاخص میان هوا در شهر تهران نیز ۱۳۶ و در وضعیت نارنجی قرار دارد. البته در مناطق مرکزی و جنوبی شهر وضعیت قرمز و شاخص‌ها بعضاً تا نزدیک ۱۶۰ را نشان می‌دهند.

روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز در جواب پرسش خبرنگار فارس درباره علت این آلودگی‌ها گفت: با بررسی‌های انجام گرفته ۳میلیون موتور موتورسیکلت موجود در تهران یکی از عمده‌ترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند و متأسفانه نظارت و معاینه فنی نیز بر روی آن‌ها انجام نگرفته است که اخیراً در تلاش برای ایجاد سازوکاری برای معاینه فنی آن‌ها هستیم.

با این همه طبق مستندات برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران در سال ۱۳۹۸، سالانه بین ۴ هزار تا ۵ هزار شهروند تهرانی جان خود را در مواجهه مستقیم با ذرات معلق هوای تهران از دست می‌دهند؛ اما پس از گذشت سال‌ها از مواجه با این بحران مستمر هنوز برنامه‌ای جدی و راهبردی برای حل مشکل آلودگی هوا انجام نگرفته است و یا اگر اقدامی شده نتایج آن برای هیچ یک از شهروندان تهرانی ملموس نبوده است. 

همواره در چنین اوقاتی مردم بیشتر در انتظار ابر و باد و مه و خورشید و فلک هستند تا بلکه به عنایت شرایط جوی این آلودگی از سر پایتخت رخت بربندد وگرنه امید و انتظار آن‌ها در طول این همه سال و روزهای متمادی آلودگی هوا برای علاج این مشکل بی‌فایده بوده است و می‌دانند از مسؤولان برای یکی از معضلات اساسی کلانشهر تهران به جز مُسکن‌های موقت آبی گرم نمی‌شود.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا