مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی متضاد با تامین سلامت مردم/ ترخیص ۶۲ هزار دستگاه موتورسیکلت در اجرای طرح تسهیلات ویژه

به گزارش موتورسیکلت نیوز، اخیرا پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از ترخیص ۶۲ هزار دستگاه موتورسیکلت در اجرای طرح تسهیلات ویژه پلیس برای ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی خبر داده است. این درحالیست که نقش موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوا بر کسی پوشیده نیست.  براساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم موتورسیکلت‌ها در تولید آلاینده‌های گازی حدود ۲۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰ درصد است همچنین هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق – که عامل اصلی آلودگی هوا است – تولید می‌کند.

با تمام این‌ها از یک ماه پیش تاکنون ۶۲ هزار دستگاه موتورسیکلت آلاینده به سطح خیابان‌ها بازگشته‌اند و حتی قرار شده است که طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی همچنان ادامه داشته باشد.

مسعود تجریشی – معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست – در گفت و گو با ایسنا در این‌باره اظهار کرد: سیاست‌های تشویقی برای بازگرداندن موتورسیکلت‌های غیراستاندارد به سطح خیابان‌ها متضاد با منافع سلامت مردم است و متاسفانه به این موضوع صرفا یک بعدی نگاه می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به نقش مهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوا تصریح کرد: حتما یکی از اهداف پلیس برای ترخیص این موتورسیکلت‌ها با تسهیلات ویژه، خالی کردن پارکینگ‌ها بوده است این درحالیست که به این مسئله نگاه جامعی نشده و درحال‌ حاضر خالی کردن پارکینگ‌ها مساوی است با افزایش آلودگی هوای شهرها.

تجریشی در ادامه تاکید کرد: نیاز بود که برای ترخیص این موتورسیکلت‌ها طرح جامعی برای کاهش آلودگی آن‌ها تدوین شود و صرفا هدف خالی کردن پارکینگ‌ها نباشد. درحال‌حاضر ترخیص هزاران دستگاه موتورسیکلت رسوبی تبعات خود را دارد. اینکه ما هر ازگاهی می‌پرسیم چرا هوا آلوده است نیاز به تحلیل‌های عمیقی ندارد و باید پاسخ را از میان همین تصمیم‌ها پیدا کرد.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه ما درحال‌ حاضر در کشور مشکل مصرف بی‌رویه سوخت و آلودگی هوا را داریم، گفت: متاسفانه کارهایی که باید برای مدیریت مصرف سوخت و آلودگی هوا انجام شود، صورت نمی‌گیرد و کارهایی که نباید انجام شود، به سرانجام می‌رسد.

تجریشی در پایان تصریح کرد: راهکارها و سیاستگذاری‌هایی برای کاهش آلودگی این موتورسیکلت‌های رسوبی وجود داشت با این وجود تصمیم به ترخیص آن‌ها از پارکینگ‌ها یک‌بعدی و بدون درنظر گرفتن سایر جوانب گرفته شد. انجام معاینه‌ فنی پیش از ترخیص، نصب قطعاتی برای کاهش آلودگی و تدوین طرحی جامعی برای مدیریت این موتورسیکلت‌ها ازجمله راهکارهای قابل اعمال بود.

روز یکشنبه جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از ترخیص ۶۲ هزار دستگاه موتورسیکلت در اجرای طرح تسهیلات ویژه پلیس برای ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی خبر داد.

سردار سید تیمور حسینی، با اشاره به اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی از پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها که از حدود یک ماه پیش آغاز شده و تا هجدهم دی ماه ادامه خواهد داشت، گفت: بیش از ۸۰۰ هزار موتورسیکلت در پارکینگ های سراسر کشور به دلایلی مانند تخلفات رانندگی، انتظامی و …. قراردارند که بعضا چندین سال از قرارگرفتنشان در پارکینگ گذشته است. در همین راستا نیز تصمیم بر آن شد تا با اجرای طرحی سراسری و ارائه یکسری تسهیلات این موتورها ترخیص شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز مقرر شد تا موتورسیکلت‌هایی که از آخرین روز اسفند سال ۱۳۹۸ به قبل در پارکینگ ها هستند با هزینه مصوبه هیئت وزیران برای نگهداشت پارکینگ در سال ۹۴ و متناسب با شرایط توقفگاه‌ها ترخیص شوند. همچنین جریمه موتورسیکلت‌ها به حالت اولیه باز خواهد گشت و طی مدتی که در پارکینگ متوقف بوده‌اند شامل جریمه دوبرابری نمی‌شوند. افرادی هم که امکان پرداخت جریمه های معوقه را ندارند می‌توانند با استفاده از طرح تقسیط جرایم بدون  پیش پرداخت ظرف مدت یکسال جریمه ها را پرداخت کنند.

حسینی با بیان اینکه افراد برای ترخیص این موتورسیکلت‌ها باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند، گفت:  مالک یا  متصرف با اسناد کامل شامل کارت ملی، برگ سبز موتورسیکلت، برگه پارکینگ و مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ می‌توانند در عرض کمتر از یک‌ساعت فرآیند ترخیص موتورسیکلت‌های خود را انجام دهند.

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه از زمان اجرای این طرح تاکنون بیش از ۶۲ هزار دستگاه موتورسیکلت رسوبی از پارکینگ‌ها ترخیص شده است، گفت: شهروندان تا ۱۸ دی ماه می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی درباره اینکه آیا امکان تمدید این مهلت وجود دارد یا خیر نیز گفت: تاکنون تصمیمی برای تمدید اجرای طرح اتخاذ نشده است، اما توصیه ما به مالکان موتورسیکلت‌های رسوبی این است که حضور خود را به روزهای پایانی اجرای طرح موکول نکنند.

حسینی در مورد اینکه پس از پایان زمان اجرای طرح ، سرنوشت موتورسیکلت‌های باقی مانده چه خواهد شد هم تصریح کرد: در آن صورت این موتورها  تحویل مراجعه قانونی شده و به عنوان بلاصاحب و رهاشده به فروش می رسند که هزینه آن به مدت شش ماه نگهداری شده و اگر در این بازه فرد مراجعه و پیگیری نکند، پول حاصل از فروش نیز به بیت المال واگذار خواهد شد.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا