مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

شکل مخزن موتورسیکلت بر روی آسیب‌دیدگی کمر موتورسواران تاثیر می‌گذارد

به گزارش موتورسیکلت نیوز، طبق مطالعات (NeuRA) که در گذشته با نام موسسه تحقیقاتی پزشکی پرنس ولز شناخته می‌شد،  موتورهایی که در ساختار آن‌ها فاصه بین مخزن بنزین تا محل جایگاه با شیب‌های تند طراحی شده است، خطر آسیب لگن را در تصادفات بسیار افزایش می‌دهند.

یک مرکز تحقیقات مغز و سیستم عصبی طی سه سال، تحقیقی عمیق در مورد تصادفات موتورسیکلت انجام داده است، از جمله این تحقیقات، مطالعات مربوط به مخزن است که شامل تست‌های شبیه‌سازی تصادف با اشکال مختلف مخزن است که در آزمایشگاه‌های مخصوص انجام شده است. این اولین‌بار است که بدین صورت تاثیر متقابل بین لگن و طراحی مخازن سوخت مورد مطالعه قرار می‌گیرد و این آزمایش‌های شبیه‌سازی شده برای بازسازی و بررسی اثرات منفی تصادف بر روی بدن موتورسواران به‌ویژه لگن آنها انجام شده است.

مطالعات اخیر در مورد تصادفات حاوی یافته‌هایی است که نشان می‌دهد به چه میزان باک سوخت یک موتورسیکلت باعث آسیب و جراحت لگن و کشاله‌های ران می‌شود و این موضوع بیانگر این است که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های اندکی در زمینه بررسی موارد و موضوع‌هایی که از اهمیت بیشتری برخوردارند و می‌توانند باعث جراحت شوند انجام شده است.

محققان دریافته‌اند که طراحی مخازن سوخت با زاویه کمتر یا افزایش تدریجی‌تر از جلوی صندلی به سمت فرمان امن‌تر است و کمتر باعث آسیب لگن به موتورسواران در یک تصادف می‌شود.

آن‌ها تشخیص داده‌اند، موتورسوارانی که مانند دوچرخه‌سواران از حالت ایستاده‌تری در هنگام حرکت برخوردار هستند، در زمان تصادف احتمال برخوردشان با مخزن سوخت  با نیروی بیشتری وجود دارد و این آسیب‌ها  در مورد موتورسوارانی که از صندلی‌هایی مانند دوچرخه‌های اسپرت استفاده می‌کنند کمتر است.

دکتر Tom Whyte، مهندس بیومکانیک آسیب دیدگی و محقق در NeuRA به این موضوع اشاره می‌کند که حدود 15 درصد از آسیب‌های مربوط به موتورسواران از ناحیه لگن است.

این نکته حائز اهمیت است که آسیب‌های لگنی در اثر تصادفات موتورسیکلت می‌تواند دائمی باشد و در انجام فعالیت‌های اساسی مانند راه رفتن، عملکرد جنسی و یا ادرار کردن مشکل ایجاد نماید. این آسیب‌ها معمولا زمانی رخ می‌دهد که موتورسوار با وسیله‌نقلیه یا جسم دیگری از جلو برخورد می‌کند و باعث می‌شود موتورسوار سمت مخزن و جلوی موتور با ضربه شدیدی پرتاب شود.

به گفته دکتر Whyte: “در آزمایش‌های تصادف شبیه‌سازی شده، ما شدت ضربه به لگن را با انواع شکل‌های مخزن سوخت مورد بررسی قرار دادیم، زمانی که شیب تند و ناگهانی میان مخازن سوخت و صندلی موتورسوار وجود دارد، احتمال آسیب‌دیدگی به شدت افزایش می‌یابد. به گفته این پژوهشگر هنگامی که فرم نشستن موتورسواران به گونه‌ای است که به جلو خم می‌شوند، از لگن محافظت بیشتری می‌شود”

وی گفت: “یافته‌ها نشان می‌دهد كه توجه بیشتر به طراحی مخازن سوخت، می‌تواند ایمنی موتورسواران را به‌ویژه در موتورسیكلت‌هایی كه سواركاران هنگام رانندگی حالت ایستاده‌تری دارند، بهبود بخشد.”

این یافته‌های پژوهشی در حال ارائه به تولیدکنندگان هستند، امید است که این موارد را در طراحی موتورسیکلت‌های خود در نظر بگیرند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
سمیه آموت سر
منبع
Motorbikewriter
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا