مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

گزارش تفصیلی از قبرستان موتورسیکلت ها در تهران

به گزارش موتورسیکلت نیوز، پلیس راهور از ۲۰ آبان ماه طرح ویژه‌ای را در مناطق تهران به اجرا گذاشته که طی آن شهروندان ۲ ماه فرصت دارند با ارائه اسناد مالکیت، کارت شناسایی و قبض پارکینگ، موتورسیکلت‌های توقیفی خود را که سال‌هاست در گوشه و کنار پارکینگ‌ها خاک می‌خورند را ترخیص کنند و با خود به خانه ببرند.

همشهری آنلاین _ رضانیکنام:  به این بهانه همراه با سرهنگ «علی نصیری ملا» رئیس اداره اجرائیات پلیس راهورتهران در محدوده پاسگاه نعمت‌آباد به یکی از پارکینگ‌های قدیمی موتورسیکلت‌هایی توقیفی که به دلیل مساحت و بزرگی به قبرستان موتورها شهرت پیدا کرده سر زدیم و در گشت‌وگذار چند ساعته در جریان جزئیات و چگونگی اجرای این طرح ویژه قرار گرفتیم.

پارکینگ «پیروز» که روی نقشه تهران با عنوان «مرکز خرید و فروش خودرو سعیدی» نامگذاری شده و در محدوده منطقه ۱۹ پاسگاه نعمت‌آباد، ابتدای خیابان پونه و در نزدیکی مناطق ۱۷ و ۱۸ قرار گرفته است. جلو در آهنی پارکینگ موتورهای توقیفی چند نفر آقا با ماسک و پوشه به دست ایستاده‌اند و نگهبان با بررسی مدارک هویتی‌شان آنها را به داخل راه می‌دهد. در واقع این مرحله نخست ترخیص موتورسیکلت‌های خاموش است تا رسیدن به انتها باید کمی صبر داشته باشید.   تا به حال این تعداد موتورسیکلت را یکجا از نزدیک ندیده بودم. موتورهایی از عهد بوق تا عصر جدید که هرکدام به بهانه‌ای دوران تبعید را اینجا می‌گذرانند شاید در باک خالی‌شان هر روز آرزو می‌کنند که صاحبانشان از راه برسند و شکمشان را لبریز از بنزین کنند.

  • محاسبه کرایه پارکینگ با نرخ سال ۹۴ و تقسیط جریمه

«احمد علی باقری» ساکن شهرک ولی‌عصر(عج) به اینجا آمده تا پس از گذشت ۴ سال موتورسیکلت خود را ازبند اسارت نجات دهد، می‌گوید: «فراموش نکردم حوالی سال ۹۵ بود که پسرم بدون اجازه موتورم را از حیاط خانه برداشت و بیرون رفت. چند ساعت بعد سراسیمه برگشت و خبر آورد که پلیس در چهارراه یافت‌آباد جلویش را گرفته و چون گواهینامه نداشته، موتور را توقیف و به پارکینگ منتقل کرده است.

همان زمان بعد از پیگیری فراوان از بازپس‌گیری موتور حسابی مأیوس شدیم و دیگر سراغش را نگرفتیم.» باقری اضافه می‌کند: «چند هفته قبل با خواندن پیامک پلیس راهنمایی و رانندگی متوجه طرح ترخیص موتورسیکلت‌های توقیفی شدم و با مراجعه به دفتر پلیس +۱۰ و پرداخت جریمه و هزینه پارکینگ برگ ترخیص موتورم را گرفتم.» سرهنگ «علی نصیری ملا» با دیدن شهروندانی که برای دریافت موتورسیکلت خود به این پارکینگ مراجعه کرده‌اند، از مسئولان پارکینگ سؤالاتی می‌پرسد تا بررسی کند میزان استقبال شهروندان از این طرح چه میزان است. متصدی پارکینگ می‌گوید: «روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ نفر مراجعه‌کننده برای ترخیص موتور داریم اما متأسفانه تنها ۵۰ درصد از آنها مدارک کامل دارند و بقیه به دلیل مشکلات مالی شدید قادر به پرداخت جریمه و حتی قبض پارکینگ نیستند.» 

نصیری ملا عنوان می‌کند که از شواهد موجود بر می‌آید میزان استقبال شهروندان از طرح ترخیص موتورسیکلت‌های توقیفی کمتر از انتظار بوده؛ البته این مسأله می‌تواند دلایل خاص خودش را داشته باشد که مهم‌ترین آن مشکلات مالی است که بیشتر در جنوب شهر نمود دارد و به همین دلیل تسهیلات استثنایی در نظر گرفته شده است.   سرهنگ نصیری مولا با بیان اینکه پلیس راهور در طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی همه توان و اختیار خود را به کار گرفته است تا اموال مردم را به صاحبانشان برگرداند، می‌افزاید: «یکی از تسهیلاتی که برای شهروندن در نظر گرفته شده تقسیط جرائم رانندگی به دلیل عدم توانایی مالی مالکان وسایل نقلیه و محاسبه هزینه نگهداری موتورسیکلت‌ها در پارکینگ با تعرفه سال ۹۴ است که حدود ۷۲۰ تومان در شبانه‌روز بوده و با دقت محاسبه می‌شود.

بنابراین شهروندانی که می‌خواهند از این امتیاز استفاده کنند باید هرچه زودتر اقدام کنند.» درسال ۹۹ تعرفه پارک موتورسیکلت به‌صورت شبانه‌روزی در پارکینگ‌های جنوب شهر به‌طور میانگین ۸ هزار تومان بوده که هزینه یکساله آن می‌شود حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اما در طرح جدید پلیس راهور هزینه خواب یکساله موتور در پارکینگ به میزان ۲۶۲ هزار ۸۰۰ تومان رسیده که می‌تواند کمک زیادی به کاهش مخارج زندگی شهروندان باشد.

  • ۷۵ هزار موتورسیکلت توقیفی

 رئیس اداره اجرائیات تهران بزرگ می‌گوید که طبق آخرین آمار حدود ۷۵ هزار موتورسیکلت توقیفی در شهر تهران وجود دارد که تاکنون تنها هزارو ۸۰۰ نفر از مالکان با ارائه اسناد مالکیت و اوراق هویتی در سامانه پلیس+۱۰ نامنویسی و برگه ترخیص موتورسیکلت دریافت کرده‌اند. با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که مهلت ۲ ماهه تعیین شده برای ترخیص همه موتورسیکلت‌های توقیفی کافی نیست. نصیری ملا در این‌باره می‌گوید: «تصمیم‌گیری در زمینه افزایش مهلت تعیین شده به نظر کارشناس مسئولان راهور ناجا بستگی دارد و امکان دارد به دلیل تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران اتفاق بیفتد.»

یکی دیگر از شهروندانی که به پارکینگ پیروز آمده تا موتورش را پس بگیرد، «جهان ناصری» از اهالی عبدل‌آباد است که دلیل توقیف موتورسیکلتش توسط پلیس را نداشتن «نداشتن گواهینامه» و «عبور از خط ویژه» بیان می‌کند و می‌گوید: «سال ۹۱ بود که در پیک موتوری اطراف بازار مشغول به کار شدم که برایم خوش یمن نبود، چون ۲ هفته از این ماجرا نگذشته بود که موتورم توقیف و انگار دنیا روی سرم خراب شد. پلیس به خاطر نداشتن گواهینامه و عبور از خط ویژه موتورم را خواباند و این حادثه مسیر زندگی‌ام را عوض کرد.»
او تعریف می‌کند: «موتور را قسطی خریده بودم و هنوز کلی از بدهی‌ام مانده بود که این اتفاق افتاد. آن موقع خیلی ناامید شدم و دیگر برای گرفتن گواهینامه موتور اقدام نکردم.» ناصری از آن زمان تاکنون به‌عنوان کارگر ساده در یک کارگاه خیاطی مشغول کار شده و از درآمدش راضی است و اکنون پس از گذشت ۸ سال خوشحال است که می‌تواند به دارایی‌اش برسد و تازه انگیزه پیدا کرده که در کلاس‌های آموزشگاه رانندگی شرکت و برای دریافت گواهینامه موتور اقدام کند.
رئیس اداره اجرائیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره انواع تخلفاتی که منجر به توقیف موتورسیکلت‌ها می‌شود، می‌گوید: «نداشتن گواهینامه، کارت موتور، بیمه‌نامه، کلاه ایمنی و حمل بار اضافه از جمله شایع‌ترین تخلفات رانندگی موتورسواران است که با نظر مأموران راهور منجر به توقف و توقیف موتورسیکلت‌ها و انتقال آن با کفی به پارکینگ می‌شود.»

علی نصیری ملا توضیح می‌دهد که این طرح ویژه شامل موتورسیکلت‌های رسوبی می‌شود که در بازه زمانی سال ۹۰ تا ۹۹ توقیف شده و در ۷ پارکینگ منتخب تهران از جمله پیروز و پیام در محدوده منطقه ۱۹ نگهداری می‌شوند. این مقام مسئول در پلیس راهور تهران بزرگ از دیگر تسهیلات ویژه و استثنایی که در طرح وجود دارد صحبت می‌کند و می‌گوید: «شهروندانی که گواهینامه ندارند، موتورشان بیمه نبوده یا قبض پارکینگ را مفقود کرده‌اند، نگران نباشند چراکه این طرح شامل حال آنها نیز می‌شود. نباید فراموش کرد که پلیس خدمتگزار از اعمال قانون هدفی جز حفظ جان موتورسواران ندارد و در این مرحله نیز تلاش بر این است که اموال شهروندان در نخستین فرصت به آنها بازگردانده شود.»

  • پیدا کردن سوزن در انبار کاه

فضای چندهزارمترمربعی پارکینگ پیروز و قبرستان موتورها مملو ازموتورسیکلت‌هایی است که ردیف به ردیف کنار هم قرار گرفته‌اند و البته بخش شرقی آن وضعیت کاملاً متفاوتی دارد. نگهبان میانسال با احتیاط در این زمینه حرف می‌زند و تأکید می‌کند که عکسبرداری از این محل ممنوع است. اینجا موتورسیکلت‌های از رده خارج که بیش از ۱۰ سال از توقیفشان گذشته به شکل عجیبی روی هم تلنبار شده‌اند و انگار دیگر قرار نیست سرپا شوند. وضعیت این قسمت به گونه‌ای است که اگر سر و کله صاحبان این موتورها پیدا شود بعید نیست که قید اموالشان را بزنند و بی‌سرو صدا از پارکینگ خارج شوند.  

سرهنگ نصیری ملا نیز با ما هم عقیده است که متأسفانه پارکینگ دارها آن‌طور که شایسته است از اموال توقیفی نگهداری نمی‌کنند و عدم مراجعه مالکان برای ترخیص موتورهای خود در طولانی مدت نیز مزید بر علت شده است.   «شعبان نو روزی» ساکن محله امامزاده حسن(ع) که برگه ترخیص به دست گرفته و در محوطه قدم می‌زند و با دستپاچگی دنبال موتورش می‌گردد و در حالی که غر می‌زند، می‌گوید: «فکرش را نمی‌کردم که روزی مسیرم به اینجا بیفتد. پیدا کردن موتور در اینجا مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.»
 رئیس اداره اجرائیات پلیس راهور تهران بزرگ در این‌باره می‌گوید: «نحوه جانمایی و پارک موتورسیکلت‌های توقیفی در این‌گونه جاها باید به گونه‌ای باشد که  کار ترخیص با سهولت و آرامش بیشتری انجام شود. اگر متصدیان امر بر اساس شماره پلاک موتورها آنها را طبقه‌بندی کنند، کارها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و مردم این‌قدر به دردسر نمی‌افتند.»

  • مالکان فاقد گواهینامه بخوانند

اگر جزو ملکانی هستند که موتور شما را به دلیل نداشتن گواهینامه در پارکینگ خوابانده‌اند، باید این خبر خوش را بدهیم که حتی شما هم می‌توانید برای تحویل گرفتن اموالتان به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و تنها ارائه اسناد مالکیت قانونی وسیله نقلیه برای رفع توقیف موتورسیکلت کفایت می‌کند.   البته به گفته سرهنگ «علی نصیری ملا» رئیس اداره اجرائیات پلیس راهور بزرگ این گروه از متقاضیان می‌بایست در زمان مراجعه به پارکینگ ترخیص موتورسیکلت، حتماً با فردی که گواهینامه دارد، مراجعه کنند و یا خودرو وانت با خود بیاورند تا از این طریق موتورشان را به منزل ببرند، چراکه افراد فاقد گواهینامه اجازه رانندگی ندارند و نمی‌توانند خودشان موتورسیکلت را روشن کرده و از محوطه پارکینگ بیرون ببرند.

  • چرا پارکینگ‌ها در مناطق جنوبی شهر قرار دارند؟

به گفته سرهنگ علی نصیری ملا، رئیس اداره اجرائیات پلیس راهور تهران بزرگ بیشتر پارکینگ‌های ترخیص موتورسیکلت درمناطق جنوب شهر واقع شده که البته این جانمایی به آمار بالای تخلفات رانندگی در این محدوده از شهر ارتباط دارد. او عنوان می‌کند که منطقه ۱۲ رتبه نخست، منطقه ۱۱ رتبه دوم و سایر مناطق جنوب شهر از جمله ۱۰، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ به‌صورت اشتراکی در رتبه سوم قرار می‌گیرند. با این حال وقوع تخلفات رانندگی در هر نقطه از شهر تهران امکان دارد، اما از لحاظ آماری این مناطق بیشتر از نقاط دیگر درگیر تخلفات رانندگی هستند.  

این مقام مسئول درتکمیل صحبت‌های خود می‌گوید: «مناطق مرکزی تهران به دلیل اجرای طرح ترافیک و موقعیت جغرافیایی وهمچنین وجود بازار بزرگ تهران به یکی از نقاط پر تردد موتورسواران تبدیل شده و آمار بالای تخلفات رانندگی نیز به همین دلیل است. نکته دوم اینکه بیش از ۸۵‌درصد از موتورسواران شاغل در بازار و اطراف آن ساکن مناطق جنوب شهر و حتی محدوده اسلامشهر و… هستند که تنها برای معاش زندگی و کسب روزی به مناطق مرکزی شهر می‌آیند و بقیه از ساکنان بومی و محلی‌اند.»

  • پس گرفتن موتور به سختی‌اش می‌ارزد!

«بهرام مؤمنی» از ساکنان یاخچی‌آباد در حالی که به کمک یکی از کارگران پارکینگ موتورش را به زحمت از لابه‌لای موتورهای توقیفی بیرون می‌کشد، می‌گوید: «سال ۹۴ موتورم را توقیف و به پارکینگ بردند که علتش نداشتن گواهینامه بود که هنوز هم ندارم! از طریق دوستانم فهمیدم که می‌خواهند موتورهای مردم را پس دهند و اصلاً با گواهینامه‌کاری ندارند و فقط سند مالکیت می‌خواهند و باید کرایه پارکینگ بدهیم فوری مدارکم را به پلیس +۱۰ بردم و قبض پارکینگ را گرفتم. هزینه پارکینگ حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شده بود که به پس گرفتن موتورم می‌ارزد چون حالا ارزش آن بیش از ۸ میلیون تومان شده است.»

  • برای ترخیص موتورسیکلت چه کار کنیم؟

شهروندانی که قصد دارند هرچه زودتر به موتورسیکلت‌های توقیفی خود برسند باید هرچه زودتر مدارک و اسناد مربوطه از جمله اوراق هویتی و مالکیت وسیله نقلیه، قبض پارکینگ را به نزدیک‌ترین دفاتر پلیس+۱۰ محل سکونت خود ارائه دهند تا پس از بررسی توسط کارشناسان مربوطه برگه ترخیص موتورسیکلت به‌صورت الکترونیکی به پارکینگ مربوطه ارسال و آنها بتوانند در همان روز اول وسیله نقلیه‌شان را پس بگیرند. مهلت رفع توقیف و ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی از ۲۰ آبان تا ۲۰ دی ماه تعیین شده و فعلاً برای تمدید آن تصمیم تازه‌ای در دستور کار نیست.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا