مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

منطقه ۱۴ تهران بیشترین آمار تصادفات موتورسیکلت را دارد

به گزارش موتورسیکلت نیوز، موتورسیکلت، از آن وسایل نقلیه رایج در برخی شهرها از جمله تهران است که طرفداران زیادی دارد.

رفت‌وآمد با موتورسیکلت راحت است چراکه راکبان آنها نه دغدغه جای پارک دارند و نه نگران راهبندان هستند. مزیت دیگرشان ورود بی‌دردسر به محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد است. برای همین موتورسوارها در کمترین فاصله زمانی می‌توانند به هر جا که می‌خواهند تردد کنند. این دوچرخ‌های شهرآشوب، به همان اندازه که کارراه‌انداز هستند مشکلات زیادی را رقم می‌زنند. مهم‌ترین آن، پرخطر بودنشان است که روزانه در جای جای شهر، حادثه‌ای را باعث می‌شوند. به گفته «احمد نوری» مسئول آموزش پلیس راهور منطقه ۱۴، ‌ تردد این وسیله نقلیه به منطقه ما زیاد است. چرایی‌اش هم به همسایگی با بازار و اجرای طرح ترافیک در قسمت غربی منطقه برمی‌گردد. طبق بررسی‌های انجام شده از سوی پلیس راهور منطقه، آمار تصادفات ناشی از ‌ تردد با موتورسیکلت در منطقه ۱۴ بیش از مناطق پنجگانه شرق تهران است. خبر خوشایندی نیست و مخاطب با شنیدنش علامت سؤالی در ذهنش شکل می‌گیرد که چرا؟ در این‌باره با نوری گفت‌وگو کرده و راهکارهای پلیس راهور برای کاهش تصادفات موتورسواری را جویا می‌شویم.  

منطقه ۱۴ بین بزرگراه‌ها و خیابان‌های پر تردد محصور شده و از این‌رو روزانه پذیرای شهروندان زیادی است که از راه‌های دور و نزدیک گذرشان به اینجا می‌افتد. بزرگراه‌های بسیج، شهید محلاتی و ده حقی، مکان‌های مناسبی برای جولان موتورسوارهاست که سرعت بالای آنهاگاه حوادث تلخی را رقم می‌زند. اما به گفته مسئول آموزش پلیس راهور منطقه ۱۴، ۸۰‌درصد از تصادفات موتورسیکلت این منطقه در خیابان ۱۷ شهریور اتفاق می‌افتد. «احمد نوری» در این‌باره می‌گوید: «خیابان شهریور مرز بین منطقه ۱۴ و بازار است. از سوی دیگر این خیابان محدوده ترافیک و آلودگی واقع شده و امکان عبور و مرور خودروها را به حداقل می‌رساند. از این‌رو شهروندان برای‌ تردد به بازار یا کسب و کار از موتور استفاده می‌کنند.» 

  • اینجا موتورسیکلت نقش وانت را دارد
احمد نوری/مسئول آموزش پلیس راهور منطقه 14

در خیابان ۱۷ شهریور، از میدان شهدا تا تیردوقلو که در محدوده منطقه ۱۴ واقع شده، تعداد زیادی مغازه تجاری وجود دارد که پای بسیاری از کاسبان و مشتریان را برای خرید به اینجا باز می‌کند. نوری می‌گوید: «از آن جا که حمل بار در محدوده طرح ترافیک به سختی انجام می‌شود، موتوری‌ها نقش وانت را بازی می‌کنند.

از فرش و لاستیک تا یخچال و کولر همه نوع وسیله‌ای بار می‌زنند و به نقاط دور و نزدیک می‌برند. راکبان این موتورها برای به دست آوردن یک لقمه نان ناچارند وزن زیادی را حمل کنند و نمی‌دانند بار سنگین باعث می‌شود ترمز موتور به خوبی کار نکند. از این روگاه موتورسوار با جدول خیابان برخورد کرده یا داخل جوی آب می‌افتد. بدتر اینکه اگر کنترل موتور از دستشان خارج شود و به عابرپیاده برخورد کنند، قطعاً حادثه‌ای تلخ را رقم می‌زنند.» 

  • خطر موتورهای مسافرکش

تعداد موتوری‌های مسافرکش در محدوده منطقه ۱۴ کم نیستند. بسیاری از کاسبان بازار چون نمی‌توانند با خودرو به بازار بروند. به منطقه ۱۴ آمده و خودرو خود را در حاشیه و اطراف بزرگراه شهید محلاتی یا خیابان پاسدار گمنام و شهید شاه‌آبادی پارک می‌کنند و بعد از آن جا سوار بر موتور شده و راهی بازار می‌شوند. نوری می‌گوید: «اغلب راکب‌های موتورسیکلت نه خود از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند و نه کلاهی برای مسافر خود دارند.

همین کلاه نگذاشتن‌ها می‌تواند منجر به فوت یا قطع نخاع آنها شود، متأسفانه فکر می‌کنند این اتفاق شاید هیچ‌وقت برای آنها رخ ندهد.» کلاه ایمنی، ابزاری است برای تضمین زندگی و سلامت، وسیله‌ای ایمنی که بعضی از موتورسوارها آن را نادیده می‌گیرند. برخی از راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند.

برای همین در ۶ ماهه اول سال آمار تصادف جرحی بیشتر است. نوری اشاره می‌کند: «رد شدن از چراغ قرمز، بی‌توجهی به تابلوی ورود ممنوع، ‌ تردد در خط ویژه، حرکت در خلاف جهات خیابان و نداشتن کلاه ایمنی از جمله تخلفاتی است که که پلیس راهور منطقه آن را به ثبت رسانده است.» خیلی از موتورسوارها برای اینکه سریع‌تر به مقصد برسند، از چراغ قرمز رد می‌شوند یا از بین دو خودرو عبور می‌کنند. در واقع خود را محق می‌دانند و فکر می‌کنند رعایت قانون فقط مخصوص راننده‌های خودرو است. در صورتی که موتورسیکلت روی دو چرخ قرار گرفته و تعادل کمی دارد و با هر تکانی واژگون می‌شود.  

  •  طرح‌های تشویقی پلیس راهور

از آن جا که مأموران راهور هر روز با تخلفات راکبان موتورسیکلت‌ها و تصادف ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی راکبان موتورسیکلت مواجه هستند، پلیس راهور منطقه به جای اعمال جریمه و برخورد با متخلفان، طرح جالبی را اجرا می‌کند.

نوری در این‌باره توضیح می‌دهد: «برای جلوگیری از تخلف موتورسوارها چند گروه از مأموران راهور را در خیابان ۱۷ شهریور، تقاطع میدان خراسان، ورودی خیابان قیام و چهارراه عجب گل که بیشترین‌ تردد موتوری‌ها را دارند، مستقر کرده‌ایم. مأموران راهور اگر با راکب متخلفی روبه‌رو شوند که کلاه ایمنی نداشته باشد یا به قوانین راهنمایی اهمیت ندهد، به جای تذکر و برخورد او را به کلاس‌های آموزشی پلیس راهور دعوت می‌کنند تا در آن جا با اصول ایمنی و اصول موتورسواری بهتر آشنا شوند.»

البته در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا این کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. همچنین پلیس راهور با همکاری اداره مشارکت‌های شهروندی کلیپ‌های آموزشی تهیه کرده و در کانال‌های ویژه محله‌ها منتشر می‌کند. اما طرح کارآمد دیگر پلیس راهور که باعث کاهش چشمگیر تخلف شده، استفاده از طرح تشویقی این ارگان است. نوری درباره آن توضیح می‌دهد: «موتورسوارهای قانونمند از طرح تشویقی بهره‌مند می‌شوند. کسانی که کلاه ایمنی و بیمه‌نامه دارند. در هفته نیروی انتظامی یک سال بیمه‌نامه‌شان به‌طور رایگان تمدید می‌شود.»

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا