مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مروری بر تاریخچه صنعت موتورسیکلت چین

به گزارش موتورسیکلت نیوز، توسعه صنعت موتورسیکلت در چین نسبتاً دیر شروع شد، زیرا موتورسیکلت تا سال 1951 در چین تولید نمی شد. اما این شروع دیر مانع از تبدیل شدن چین به بزرگ ترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان نشد و توسعه صنعت موتورسیکلت در چین به دلیل تقاضای بالای موتورسیکلت داخلی و بین المللی رشد کرد.

از زمان اجرای استانداردهای انتشار و رکود اقتصادی تقاضای موتورسیکلت در سطح پایین قرار گرفت و تولیدکنندگان موتورسیکلت چینی شروع به تغییر تمرکز خود به سمت بازارهای بین المللی کرده و وارد بازارهای کشورهای توسعه یافته و همچنین کشورهای در حال توسعه شده اند. متعاقباً، ارزش صادرات قطعات و موتورسیکلت های چینی بعد از سال 2011 افزایش یافته است. ارزش صادرات قطعات و موتورسیکلت ها در طی ده سال گذشته ده برابر شده است (در سال 2012 حدود 60.74 میلیارد دلار آمریکا بود و در سال 2015، ارزش صادرات قطعات و موتورسیکلت ها از چین در حدود 62 میلیارد دلار آمریکا بود). از نظر ارزش پولی صادرات موتورسیکلت در چین در سال 2019 تولید کننده موتورسیکلت چینی لونسین تقریبا با 0.58 میلیارد دلار در رتبه نخست قرار گرفت و از لحاظ تعداد نیز در سال 2019، تولید کننده موتورسیکلت مستقر در چونگ کینگ، یعنی همان لونسین، تقریبا بیش از هر تولیدکننده دیگر در چین صادرات داشت؛ تقریباً 0.87 میلیون موتورسیکلت صادر کرده بود.

واردات موتورسیکلت به چین مشمول مالیات لوکس است، واقعیتی که باعث می شود بازار داخلی تحت سلطه تولیدکنندگان محلی قرار بگیرد. در سال 2015، ارزش واردات قطعات و موتورسیکلت ها به چین در حدود 32.1 میلیارد دلار آمریکا بود و در فوریه 2018، حدود 1،382 موتورسیکلت با ارزش کلی در حدود 9.76 میلیون دلار آمریکا به چین وارد شده بود.

موتورسیکلت ها، به ویژه سه چرخ، به عنوان وسایل نقلیه چند منظوره در چین دیده می شوند. علاوه بر حمل و نقل مسافر، از آنها برای حمل بار نیز استفاده می شود، زیرا در شرایط سخت جاده یا ترافیک انعطاف پذیری بیشتری نسبت به اتومبیل ها، خصوصاً در مناطق روستایی چین ایجاد می کنند. با این حال، با بهبود سطح زندگی در مناطق روستایی، موتورسیکلت ها جایگزین اتومبیل های کوچک و دوچرخه های الکترونیکی مقرون به صرفه تر شده اند. در بخش موتورسیکلت دو چرخ، سهم بازار اسکوترها همچنان رو به رشد است، زیرا موتورسیکلت ها به طور فزاینده ای برای اهداف تفریحی استفاده می شوند. به منظور ارتقاء امنیت و کاهش آلودگی در شهرها، موتورسیکلت در اکثر مناطق شهری چین ممنوع است، واقعیتی که بیشتر مانع توسعه بازار موتورسیکلت در چین می شود. چین بیش از 200 تولیدکننده موتورسیکلت داخلی دارد.

Loncin واقع در چونگ کینگ، یکی از پیشروترین تولیدکنندگان موتورسیکلت چینی است و یکی دیگر از تولیدکنندگان برجسته موتورسیکلت چینی از چونگ کینگ، لیفان است. این تولیدکننده اولین برند چینی بود که در ژاپن فروخته شد و در سال 2011 همکاری MV آگوستا را با همکاری استراتژیک آغاز کرد که به نظر می رسد این اقدامی است که به Lifan اجازه می دهد تا مسائل QC را بهبود ببخشد و تولید موتورهای بزرگ تری با حجم بالا را آغاز کند.

فروش موتورسیکلت داخلی در چین توسط دولت های محلی و استانی تنظیم شده است. مجموعه ای از ممنوعیت ها و محدودیت های استفاده موتورسیکلت در مناطق شهری چین به ویژه بر رشد فروش تأثیر گذاشته است. موتورسیکلت یکی از اصلی ترین وسیله حمل و نقل در مناطق روستایی چین است. به عنوان مثال، تبت و گوانگسی هر دو دارای بیش از 60 موتورسیکلت در هر 100 خانوار به طور متوسط​​، درست پس از گوانگدونگ هستند. منطقه ای که بیشترین مالکیت موتورسیکلت در سال 2018 را دارد، گوانگدونگ است و بیش از 67 موتورسیکلت در هر 100 خانوار وجود دارد. همچنین در سال 2018، 40.1 موتورسیکلت در هر 100 خانوار در استان Qinghai وجود داشته است.

حدود 200 شهرداری و شهرها موتورسیکلت را به طور کامل از مناطق مرکز شهر خود ممنوع کرده اند. در شانگ های و پکن موتورسیکلت های بدون مجوز محلی از ورود رسمی به منطقه شهری ممنوع است. این محدودیت روی دوچرخ های سنگین تر با اندازه موتور بزرگ تر متمرکز شده است. همانطور که می توان از خرابی رقم فروش موتورسیکلت براساس ظرفیت آن را مشاهده کرد. یکی دیگر از دلایل کاهش فروش موتورسیکلت می تواند رقابت با خودروهای چینی کم مصرف باشد. خودروهای ارزان قیمت تولید شده توسط خودروسازان داخلی تهدیدی برای سهم بازار موتورسیکلت هستند. با این وجود، چین بزرگ ترین بازار داخلی موتورسیکلت در سراسر جهان است. از سال 2012، هر پنج خانوار چینی صاحب یک موتورسیکلت بودند. در مقایسه آماری نشان می دهد که تنها 2.5 درصد از خانوارهای آمریکایی دارای موتورسیکلت بودند.

بین سال های 2010 و 2013، فروش سالانه موتورسیکلت در چین شاهد کاهش چهار ساله متوالی بوده است.

همان طور که گفته شد به دلیل کاهش تقاضای داخلی، صنعت موتورسیکلت چین مجبور به صادرات موتورسیکلت شد. در نیمه اول سال 2014، تولیدکننده موتورسیکلت چینی لونسین با ارزش کل صادرات در حدود 272 میلیون دلار آمریکا در رده اول قرار گرفت.

در سال 2014 موتورسیکلت هایی با ظرفیت بین 111 سی سی و 125 سی سی بیش از 40 درصد از فروش موتورسیکلت دو چرخ را به خود اختصاص داده اند. همچنین میزان واردات موتورسیکلت را بین 330 تا 1600 دستگاه در ماه در سال 2014 کاهش می دهد.

در سال 2017، میزان فروش موتورسیکلت در چین به 17.13 میلیون دستگاه رسید. در مقایسه، حدود 467،000 موتورسیکلت در همان سال در ایالات متحده فروخته شده بود.

در حالی که تعداد موتورسیکلت در هر 100 خانوار در چین از 6.29 دستگاه در سال 1995 به 20.9 دستگاه در سال 2017 افزایش یافته بود. از سال 2018، حدود 20 موتورسیکلت در هر 100 خانوار متعلق به چین بود که نسبت به 24 موتورسیکلت در سال 2014 کاهش یافته است.

فروش موتورسیکلت در چین پس از رکود اقتصادی شاهد افت شدید شد و بعد از اجرای استانداردهای دقیق تر انتشار گازها در سال 2011، کاهش بیشتری پیدا کرد.

طی نیمه اول سال 2017، بیش از 8 میلیون موتورسیکلت در چین تولید شده است. تولید ماهیانه موتورسیکلت بین 1.14 تا 1.6 میلیون دستگاه در ماه بوده است.

تفکیک حجم تولید موتور سیکلت بر حسب نوع در چین نشان می دهد که موتور سیکلت های دوچرخ در سپتامبر 2017 سهم مهم تولید را با حجم حدود 1.3 میلیون دستگاه در اختیار دارند.

همچنین در آگوست 2019 حدود 1.51 میلیون موتورسیکلت در چین فروخته شده بود. در فوریه نیز، همزمان با تعطیلات هفتگی جشنواره بهار در چین، آمار و ارقام به حداقل رسیده است. فروش سالانه موتورسیکلت در چین کاهش مداوم تقاضا را طی سال های گذشته نشان می دهد. در مقابل، فروش وسایل نقلیه مسافری در چین به طور پیوسته رشد کرده است.

در نوامبر 2019 حدود 1.68 میلیون موتورسیکلت در چین تولید شده بود که از این رقم حدود 1.51 میلیون موتورسیکلت دو چرخ (از این تعداد حدود چهارصد و چهل و شش هزار و 700 دستگاه اسکوتر) و 0.17 میلیون سه چرخ بوده است که از این تعداد سه چرخ نیز حدود بیست و نه هزار و 100 دستگاه سه چرخ مسافری و یکصد و چهل و یک هزار و 300 دستگاه سه چرخ باری بوده است.

تولید ماهانه موتو سیکلت در یک سال همیشه در ماه فوریه کمترین میزان است که تا حدودی مربوط به سال جدید چین در حدود آن زمان است. در فوریه 2019 نیز عدد 0.83 میلیون دستگاه ثبت شده است.

از سال 2008، صنعت موتوسیکلت چین با کاهش مداوم روبرو بوده است. در مقایسه با رشد بیش از 27.5 میلیون فروش سالانه در سال 2010، تنها در حدود 17 میلیون موتورسیکلت در سال 2019 در چین فروخته شده بود.

همچنین در یک نظرسنجی در مورد میزان مصرف کنندگان دوچرخ موتوری در چین تا سال 2019، در دوره بررسی، حدود 52 درصد از پاسخ دهندگان چینی گفتند که آنها هرگز از دوچرخه موتوری مانند موتورسیکلت و اسکوتر استفاده نکرده‌اند (قابل ذکر است این نظر سنجی شامل کل چین نیست و یک جامعه آماری محدود است).

انتشار اخبار در موتورسیکلت نیوز، به معنی تایید یا رد مطالب و آمار و ارقام آن نیست. بلکه جهت اطلاع مخاطبان از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر تحقیق کنید.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا