مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با ورود تكنولوژى هاى پيشرفته آينده تعميركاران وسائل نقليه چگونه خواهد بود؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، صنعت خودروسازی آرام‌آرام درحال گذار از تولید خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی و حرکت به‌سوی افزایش تولید خودروهاى الكتريكى است. اگرچه تولید خودروهای الکتریکی می‌تواند گامی مثبت برای حفظ محیط‌زیست باشد، اما این تغییر بزرگ و بنیادی می‌تواند آینده‌ی شغلی افراد زیادی را تحت تأثیر قرار دهد.

از نگاه آمار و ارقام تعداد اجزای تشکیل‌دهنده‌ی موتور الکتریکی یک‌پنجم پیشرانه‌های احتراقی است. این به آن معنا است که در یک بازه‌ی ۵ ساله، درآمد تعمیرگاه‌ها با کاهش ۳۵ درصدی، معادل ۱۴۰۰ دلار (در بازار آمریکا)، به ازای هر خودرو مواجه می‌شوند. دلیل این کاهش درآمد چشمگیر را می‌توان در مباحث فنی دخیل در تولید خودروهای الکتریکی جست‌وجو کرد. در حال حاضر بخش عظیمی از مراجعات به تعمیرگاه‌ها جهت تعویض روغن موتور و لنت‌های ترمز انجام می‌گیرد که در خودروهای الکتریکی نیاز به تعویض روغن تقریباً حذف شده و مصرف لنت‌ها نسبت به نمونه‌های بنزینی و دیزلی پایین‌تر است.

در خودروهای الکتریکی به دلیل استفاده از سیستم‌های بازیاب انرژی در هنگام ترمزگیری، مصرف لنت‌ها کاهش می‌یابد. این کاهش به حدی چشمگیر است که بعضی نمونه‌های تويوتا پريوس با طی کردن ۱۶۰ هزار کیلومتر هنوز هم نیازی به تعویض لنت‌ها پیدا نکرده‌اند. این در حالی است که به‌طور معمول هر ۴۸ هزار کیلومتر لنت‌ها نیاز به تعویض دارند. با این حال بعضی زمینه‌های مرتبط با خودرو از این تغییرات سود می‌برند، همچنین شرکت‌هایی نوظهور با تشخیص روند آتی دنیای خودروسازی سعی دارند تا از تغییرات پیش‌رو کسب سود کنند.

تایر

یکی از عرصه‌هایی که از افزایش تولید خودروهای الکتریکی سود می‌برد، صنعت تایرسازی است. در حال حاضر مجموع مسافت طی شده در طول یک سال توسط رانندگان آمریکایی به ۵/۲ میلیارد کیلومتر می‌رسد و هر سال با نرخ رشد ۱ درصدی رو به افزایش است. امروزه خودروها بیش از گذشته توسط مالکان حفظ می‌شوند (حدود ۱۱/۱ سال به ازای هر خودرو) و این به آن معنا است که هر خودرو نسبت به گذشته مسافت بیشتری طی می‌کند. افزایش مدت زمان نگهداری خودروها و درنتیجه‌ی آن افزایش مسافت طی شده توسط آن‌ها به‌طور مستقیم بر میزان تولید تایرها و افزایش روزافزون نیاز به آن‌ها تأثیرگذار است.

علاوه‌براین، خودروهای الکتریکی به دلیل وزن بالاتر و تولید گشتاور آنی سبب استهلاک و سایش بیشتر تایرها می‌شوند. برای مثال، بعضی از مدل‌های تسلا با طی کردن تنها ۱۶ هزار کیلومتر مسافت به تعویض تاير نیاز پیدا می‌کنند. یکی از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تأمین و تعویض تایر به‌نام Zohr طی یک بررسی آماری دریافته است که مشتریان دارای خودروی الکتریکی به‌طور متوسط ۳۰ درصد زودتر از سایر مشتریان به تعویض تایر نیاز پیدا می‌کنند.

تایرها همچنین تأثیر به‌سزایی در آینده‌ی صنعت خودروسازی و حمل‌ونقل عمومی بازی می‌کنند. برای مثال تکنولوژی‌های پیشرو در زمینه‌ی تنظیم باد خودکار جهت حفظ فشار باد بهینه برای کاهش دما و استهلاک تایر نمونه‌ای از این موارد است. در حقیقت اگرچه خودروهای الکتریکی سبب دگرگونی بعضی زمینه‌های تعمیرات خودرو می‌شوند، اما صنعت تایرسازی از این تغییر منتفع خواهد شد و این امر می‌تواند سبب ایجاد اشتغال و شکل‌گیری شرکت‌های جدید در زمینه‌ی خدمات سریع تعویض و رفع عیب شود.

شیشه‌ی خودرو

درست مانند صنعت تایرسازی، تولید شیشه‌های خودرو نیز با توجه به مدت زمان نگهداری خودروها و افزایش مسافت طی شده با آن‌ها رشد چشمگیری داشته است، چراکه افزایش طول عمر خودرو و رانندگی با آن به معنای احتمال نیاز پیدا کردن به تعویض حداقل یکی از شیشه‌ها خواهد بود. با رشد صنعت تولید شیشه‌های خودرو، تمامی صنایع وابسته نظیر تولیدکنندگان محصولات نظافتی، تیغه‌ی برف پاک‌کن و مایعات پاک‌کننده رشد خواهند کرد.

خودروهای جدید بازار به انواع سیستم‌ها و فناوری‌های کمکی راننده مجهز شده‌اند که تقریباً همه‌ی آن‌ها به عملکرد صحیح حسگرها وابسته‌اند. برای عملکرد صحیح و دقیق حسگرها باید نسبت به نظافت دقیق و مستمر آن‌ها نظارت داشت که این امر مستلزم استفاده از پاک‌کننده‌های مختلف است.

تأمین سرمایش در کابین خودروهای الکتریکی نسبت به سایر خودروها از پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های بیشتری برخوردار است، چراکه این امر نباید تأثیر منفی بر شعاع حرکتی خودرو داشته باشد. به همین دلیل، کابین خودروهای الکتریکی باید از لحاظ اتلاف انرژی وضعیت بهتری داشته باشند که این امر از طریق تولید شیشه‌های بهینه‌تر امکان‌پذیر است. طراحی‌های جدید خودروها نیز بر وجود دید مناسب حداکثری استوار است که این امر سبب استفاده از شیشه‌های یک‌تکه‌ی بزرگتر در سقف و اطراف می‌شود که البته هزینه‌ی بالاتری دارند. برای مثال، شیشه‌ی پانورامیک تسلای مدل ایکس به تنهایی برچسب قیمت ۲۳۰۰ دلاری دارد.

روند جدید شکل گرفته در طراحی شیشه‌های بزرگتر سبب شده تا تولیدکنندگانی نظیر والئو با عرضه‌ی محصولات جانبی برای محافظت از شیشه‌ها سود هنگفتی کسب کنند. براساس تخمین‌های موجود ارزش بازار محصولات جانبی خودرو به ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که این امر نویدبخش سرمایه‌گذاری‌های جدید در زمینه‌ی تغییرات پیش‌رو است.

نويسنده: پوريا عباسى

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا