مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تولید مهم‌ترین مولفه پیشرفت در هر کشوری است/ کتاب پرونده اجتماعی شهروندان راه‌حلی برای شایسته‌سالاری

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مولف کتاب «پرونده اجتماعی شهروندان بر اساس حسن‌پیشینه و سوءپیشینه توسط سامانه فدا» گفت: از جمله گزینه‌هایی که در پیشرفت یک کشور نقش اساسی دارد، موضوع تولید است که عوامل تولید خود به چند گروه تقسیم می‌شود:

  • سرمایه
  • تکنولوژی
  • نیروی کار کارآمد
  •  زمین

ازاین‌رو، در فصل اول این کتاب با ارائه طرح مذکور هدف این است که کاری کنیم تا نیروهای کار کارآمد به‌درستی شناخته شوند تا بتوانیم مدیریت منابع، مدیریت بحران، مدیریت شرایط و… را در سطح عالی داشته باشیم و بدینوسیله به موفقیت فردی و اجتماعی بیشتری دست یابیم. در واقع برای شناخت و افزایش نیروهای کارآمد در جامعه، علاوه بر سازوکاری برای تشخیص درست آن‌ها، نیاز به یک نیازسنجی از شرایط و مشکلات جامعه داریم که این موضوع در ابتدای فصل اول صورت پذیرفته و سپس مبنای اولیه برای تشخیص حسن‌پیشینه افراد، فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی بیان شده است.

کتاب پرونده اجتماعی شهروندان بر اساس حسن‌پیشینه و سوءپیشینه توسط سامانه فدا
تالیف: محمدعلی نژادیان
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۱۳

لطفا درباره این طرح ملی که در کتاب مطرح شده توضیح دهید؟

محمدعلی نژادیان گفت: ایده اولیه در سال 1397 زمانی که کتاب «موفقیت‌شناسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی» را تالیف می‌کردم، در فصل هفتم آن کتاب، زمانی که در خصوص نبود یک سیستم دقیق استخدامی بر اساس شایسته‌محوری می‌نوشتم، به ذهنم خطور پیدا کرد و در صفحه 157 کتاب مذکور، در قسمت پیشنهادها ارائه کردم. اما بعد از آن که این طرح مورد استقبال قرار گرفت و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آن را بررسی کرد، تصمیم گرفتم برای این که طرح منسجم‌تر شود نکات تکمیلی‌تر را به همراه نتیجه بررسی مرکز پژوهش‌ها در قالب کتاب جدیدی تالیف کنم.

تالیف: محمدعلی نژادیان
تاریخ انتشار: 1397

 هدف اصلی این طرح چیست؟

رسیدن به «شایسته‌سالاری» در کشور مهم‌ترین هدف این کتاب است. ما در ایران «منشور حقوق شهروندی» داریم ولی آیا عملیاتی شده است؟ ما نیاز داریم تا با ابزارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن را عملیاتی کنیم. این که فقط شعار دهیم و یا بنویسیم رانت خوب نیست، باید با رانت مبارزه کرد، باید به عدالت‌اجتماعی برسیم و چرخش نخبگان را در سطوح مدیریتی کشور داشته باشیم، خوب است ولی کافی نیست. در واقع این طرح باعث می‌شود افراد بدون رزومه مثبت نتوانند مسئولیت بگیرند و سبب می‌شود مردم فقط به شعار رای ندهند، بلکه مردم می‌توانند از طریق این سیستم سوابق راستی آزمایی شده افراد را که در طی چندین دهه زندگی ایجاد شده را ببینند و با اطمینان و اعتماد بیشتر رای دهند.

لطفا در خصوص پروسه‌ای که برای اجرایی شدن آن تا به امروز طی کرده‌اید توضیح دهید؟

قابل ذکر است که این طرح از دو طریق (نامه و سایت ریاست جمهوری- ثبت ایده و پیشنهاد) در 22 و 23 اردیبهشت 1397 برای رییس جمهور ارسال شد و یکی از این موارد از سوی ریاست جمهوری به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ارسال گردید. البته در سال 1397 و 1398 برای مسئولان دیگر کشور نیز ارسال شد.

اما در نشست «حقوق شهروندى چشم انداز روشن کارافرینى» که با حضور نمایندگان دولت و مجلس در ستاد مرکزی علمی کاربردی خانه کارگر در دوم مرداد 1397 به همت سرکار خانم دکتر فروغ علیپور برگزار شد، این طرح را ارائه کردم و مورد استقبال نمایندگان محترم قرار گرفت و بعد از جلسه توسط سرکار خانم مهندس زهرا سعیدی نماینده محترم مبارکه به مجلس شورای اسلامی برده شد و توسط مرکز پژوهش‌ها مجلس بررسی گردید.

همچنین در تاریخ 14 شهریور 1397 طی دیداری که با سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران داشتم، به تشریح این طرح پرداختم که مورد پسند ایشان نیز قرار گرفت و این طرح را به سردار دکتر محمد قصری ریاست پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا جهت بررسی ارجاع دادند.

و همانطور که عرض کردم، در سال 1398 نیز با توجه به این‌که این طرح نسبت به ایده اولیه در کتاب قبل تکمیل‌تر شد و همچنین پاسخ مرکز پژوهش‌های مجلس نیز داده شد، به این نتیجه رسیدم که این کتاب را تالیف کنم تا نخبگان، پژوهشگران و مسئولان بتوانند بررسی و اظهارنظر دقیق‌تر و کامل‌تری داشته باشند.

درباره کتاب توضیح می‌دهید؟

ما برای این‌که به عدالت اجتماعی و پیشرفت برسیم، علاوه بر مباحث نظری نیاز به ابزار نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز داریم. البته برنامه‌ریزی برای پیشرفت و توسعه در هر کشوری، با توجه به نیازها و شرایط و مقتضیات آن کشور، صورت می‌گیرد و ظرفیت‌ها و نیازهای هر کشوری، نوع خاصی از برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه مدت را مشخص می‌کند.

ما در عصر دانش و فناوری هستیم و با استفاده از پردازش اطلاعات می‌توانیم در کسری از ثانیه انواع و اقسام گزارش‌ها، تحلیل‌ها و آمارها را استخراج کنیم. امروزه با گسترش حوزه فضای مجازی و تکنولوژی‌های نوین، دنیا به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود و کم‌کم شهروندان از بروکراسی‌های اداری نجات خواهند یافت. در ایران نیز چندسالی است که بحث «دولت الکترونیک» مطرح است و اگر دستگاه‌های اجرایی، از طریق این سیستم دولتی، شفاف‌سازی کنند، بسیاری از فسادها و رانت‌ها از بین می‌رود. اما، آیا همین کافی است یا نیاز به سیستم‌های بیشتری برای رسیدن به عدالت اجتماعی که هدف اسلام و انقلاب اسلامی ایران نیز بوده است داریم؟

حال در همین راستا، کتاب حاضر قصد دارد به تبیین یکی از طرح‌ها و راه‌حل‌های نوین، برای رسیدن به عدالت اجتماعی که پیش زمینه پیشرفت و استقال کشور است، بپردازد. ازاین‌رو، می‌توان این ایده را از طریق سامانه‌ای با عنوان «فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی» که به اختصار می‌شود آن را «فدا» نام‌گذاری کرد، بر اساس کدملی افراد راه‌اندازی کرد و همان‌طور که در حال حاضر هر فردی می‌تواند سوء‌پیشینه خود را دریافت کند به نحوی این سیستم نرم‌افزاری درست می‌شود که علاوه بر آن قابلیت اخذ حسن‌پیشینه نیز برای شهروندان مهیا می‌شود و در حقیقت می‌توان گفت این سامانه پرونده اجتماعی افراد جامعه خواهد شد و در مجموع می‌توان امیدوار بود تا بلکه از طریق این سیستم یکپارچه، شایسته‌سالاری در همه عرصه‌ها، از جمله: استخدام‌ها، انتصاب‌ها و انتخابات مختلف در کشور به ارمغان آید و خطاهای احتمالی در ارزیابی‌ها نیزا به حداقل برسد.

البته هنوز نیاز است که این طرح در محافل علمی، سازمان‌ها و دستگاه های حاکمیتی و دولتی مورد کارشناسی‌های بیشتر قرار گیرد و قطعا وقتی نیازها، محدودیت‌ها، نقاط ضعف، نقاط قوت، تهدیدها و فرصت‌ها، توسط نخبگان، اساتید، مسئولان و حتی نظر مردم مورد بررسی بیشتر قرار گیرد، این طرح قابلیت اجرای بهتر پیدا کرده و در بستر ایمن‌تری می‌توان این سامانه را اجرا و راه‌اندازی کرد.

فصل‌های کتاب به چه صورت است؟

در فصل اول، ابتدا به بیان مشکل (مسئله) پرداخته شده تا اهمیت این طرح ملی نمایان شود. سپس به ارائه راه‌حل و نحوه اجرای طرح پرداخته شده و در نهایت دستاوردهای اجتماعی حاصل از اجرای این طرح بیان شده است.

در فصل دوم این کتاب، پاسخ بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح ملی عینا درج شده است.

در فصل سوم نیز با توجه به پاسخ مرکز پژوهش‌های مجلس، نتیجه‌گیری و پیشنهادات جدید ارائه شده است.

اگر سخن پایانی دارید، بفرمایید:

نژادیان گفت: ما باید به نزدیک شدن بین پژوهش‌های علمی و نیازهای جامعه و همچنین کاربردی کردن مباحث نظری و پژوهش‌های به‌ عمل آمده در کشور کمک کنیم.

امروز نیاز به بررسی و حل مشکلات مردم و کشور در دانشگاه‌ها داریم. زیرا، نسل چهارم دانشگاه در دنیا اجتماع محور هستند و به نام دانشگاه‌های تمدن‌ساز نیز مطرح هستند.

امروز با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی شاهد تغییر و تحول‌های جدیدی هستیم که بر همین اساس نیاز است برای پیشرفت همه جانبه مردم و کشور، فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی خاصی صورت پذیرد تا به پیشرفت روزافزون برسیم و در همین راستا نیز این کتاب نوشته شد! البته همان‌طور كه مستحضر هستيد، فعالیت‌های علمی و فرهنگى وقت بسيارى برای تفكر، تحليل و اقدام لازم دارد و امروزه به دليل مقرون به صرفه نبودن اقتصاد فرهنگى، معمولا چنین فعالیت‌هایی نيز كمتر مورد توجه ویژه قرار مى‌گيرد.

در نهایت، خداوند متعال را شاکرم که توفیق تالیف کتاب دیگری را به این حقیر، عطا کرد. همچنین امیداورم به اهداف مدنظر از تدوین کتاب، دست یافته باشم. اما از آنجا که همیشه، هر اثر با تمامی دقتی که در تهیه آن صورت می‌گیرد، خالی از کاستی و کمبود نیست ازاین‌رو، از همه اندیشمندان دعوت به‌‌عمل می‌آورم تا برای ویرایش بعدی، تجربیات و نقطه نظرهای ارزشمند خود را برای اینجانب ارسال نمایند تا بتوانیم این کتاب و ایده را به مرور زمان تکمیل‌تر کنیم و اگر نیاز به اصلاح داشت، لحاظ نماییم تا برای نسل‌های جدید و آینده، یک منبع و مرجع کامل به یادگار بماند. پیشاپیش از رهنمودها و یاری خوانندگان محترم و جامعه دانشگاهی و نخبه کشور سپاسگزارم.

این کتاب 56 صفحه‌ای برای دانشگاه آزاد اسلامی- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد پردیس نوشته شده است.

قابل ذکر است که این کتاب قیمت ندارد و عنوان هدیه (تقدیم به مسئولان انقلابی و جهادی ایران) به جای قیمت درج شده است. این کتاب «تقدیم به سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی» شده است.

این دومین کتاب مولف است که قیمت ندارد. کتاب دیگر ایشان «موفقیت‌شناسی دفاع‌مقدس» بود که برای یادبود شهدای غواص نوشته شد و به جای قیمت نوشته شد: هدیه (تقدیم به خانواده‌های ارجمند شهدای غواص و ایثارگران گرانقدر)

در ادامه قسمت‌هایی از مباحث طرح پرونده اجتماعی شهروندان بر اساس حسن‌پیشینه و سوءپیشینه توسط سامانه فدا توضیح داده شده است:

* بیان مشکل (مسئله):

۱- عدم وجود یک سیستم و ملاک دقیق برای تعیین و تشخیص حسن‌پیشینه شهروندان

۲- عدم وجود یک سیستم منسجم، متمرکز و دقیق (بانک اطلاعاتی دقیق) از (شایستگی‌ها، توانایی‌ها، مهارت‌های، نیازها و…) شهروندان برای (استخدام، تایید صلاحیت‌ها و…) و همچنین (استعدادیابی و انتخاب نیروهای برتر جامعه) بر اساس شایسته‌محوری

۳- عدم استفاده شهروندان از امکانات اجتماعی بر اساس شایسته‌محوری به طور دقیق

۴- عدم وجود یک سیستم متمرکز جهت ساماندهی نیروهای داوطلب و کمک‌های مردمی در بلایای طبیعی، جنگ، کمک به مناطق محروم… و همچنین اطلاع رسانی به شهروندان بر اساس اعلام آمادگی قبلی

 نیاز جامعه به یک سیستم و شبکه مطمئن که بتواند دستان بخشی از جامعه که نیازمند دریافت کمک‌های نیروهای داوطلب هستند را در دستان شهروندان قرار دهد و پلی باشد بین این دو بخش از جامعه و حتی می‌تواند از پتانسیل زنان خانه دار و بازنشستگان نیز در مشارکت های اجتماعی بهره ببرد

 وجود (شرکت‌های نوپا) و یا (شرکت‌های زیان‌ده) که توانایی استخدام نیرو ندارند (افراد حقوقی) و همچنین خانواده‌هایی که نیاز به (مشاور، معلم و خدمات دیگر) مخصوصا برای فرزندان خود دارند و نمی‌توانند برای آن هزینه‌ای را متقبل بشوند (افراد حقیقی) و از طرفی وجود شهروندانی که نذر فعالیت داوطلبانه می‌کنند و از وجود چنین شرکت‌ها و افرادی اطلاع ندارند (با توجه به شرایط اقتصادی امروز کمک به این شرکت‌ها نوعی جهاداقتصادی است)

۵- عدم وجود یک ساز و کار تعریف شده متمرکز، معین و قابل دسترس برای همه شهروندان مخصوصا نوجوانان و جوانان و دانشجویان جهت یافتن موقعیت‌های کارآموزی، کسب تجربه و یادگیری مهارت‌های اجتماعی برای همه قشرهای جامعه و نه فقط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

* ارائه راه حل:

۱- برای همه شهروندان بر اساس کدملی افراد، یک پنل شخصی درست می‌شود که هر فرد پس از مراجعه به آن، در ابتدا اطلاعات شخصی خود مانند آدرس، تلفن، تحصیلات… و همچنین توانایی‌های خاص خود، خدمات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی که به‌صورت داوطلبانه می‌تواند انجام بدهد را در قسمت انتخاب حوزه فعالیت، کامل می‌نماید، مانند آموزش، پرستاری، تعمیرات، خدمات مشاوره در خصوص (خانواده، کسب و کار، فعالیت‌های اقتصادی و…)، کمک به زلزله زدگان (به‌طور کلی بلایای طبیعی)، شرکت در اردوهای جهادی مناطق محروم و…

۲- با تکمیل این قسمت، وقتی در جایی نیاز به خدمتی می‌شود، سیستم با توجه به اعلام آمادگی قبلی افراد، آن خدمت و فعالیت را به شهروندان اطلاع می‌دهد و بدین‌ترتیب، افراد مطلع می‌شوند و این امکان را پیدا می‌کنند تا با مشارکت در آن خدمت پرونده اجتماعی خود را با حسن‌سابقه پر نمایند و همچنین با سازماندهی و استفاده بهینه از نیروهای مردمی از هرج و مرج و ازدحام مردم و اختلال در امر کمک رسانی جلوگیری می‌کند

۳- برای هرکدام از خدمات و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی (در قسمت قبلی)، به‌‌طور مثال امتیازی از ۱ تا ۱۰ درنظر گرفته می‌شود

۴- هر فردی که جهت استخدام، دانشگاه، سربازی، تأیید صلاحیت عمومی برای انتخابات‌ مجلس، شوراهای شهر، ریاست جمهوری و… اقدام می‌کند، علاوه بر سوءسابقه که در این سامانه نیز درج می‌شود، حسن‌سابقه افراد و امتیازهای اخذشده آن، ملاک قرار می‌گیرد. حال اگر هر فردی امتیاز بیشتری داشته باشد، می‌تواند از مزایای اجتماعی بیشتری نیز برخوردار شود و در اولویت موارد ذکرشده قرار گیرد. درواقع انتخاب افراد، بر اساس یک سیستم و ملاک یکسان برای همه شهروندان، بر اساس شایسته محوری صورت می‌پذیرد؛ حتی در تعیین تخفیفات مالیاتی، اخذ وام‌ها و مجوزهای مختلف و… می‌توان با مدنظر قراردادن حسن‌سابقه افراد، این موارد را تطبیق داد و تسهیلات ویژه‌ای برای این موارد نیز درنظر گرفت

۵-اعتبارسنجی: وارد کردن مجموع ساعات کاری و حوزه فعالیت، میزان رضایت و امتیازدهی به داوطلبان و کیفیت کار آن‌ها توسط افراد و یا سازمان‌هایی که برای آن‌ها خدمتی انجام شده است به‌وسیله پرسشنامه و همچنین درج میزان رضایت داوطلبان از آن‌ها و تخمین میزان ارزش مادی و معنوی کار انجام شده

۶- کشف استعداد و توانایی‌های خاص شهروندان از طریق پرسشنامه‌هایی که اشخاص حقیقی و حقوقی پذیرنده داوطلب پاسخ می‌دهند

۷- می‌توان در سامانه، قسمتی باعنوان «تبادل خدمات» طراحی نمود تا وقتی فردی خدمتی را داوطلبانه ارائه می‌کند، اگر یک روز نیاز به یک خدمت پیدا کرد، از طریق سامانه درخواست کمک نماید و دیگران نیز با ملاحظه فعالیت‌های اجتماعی آن فرد، به‌طور داوطلبانه، به آن شخص کمک می‌کنند. شایان ذکر است که این چرخه، باعث می‌شود فرهنگ خدمت‌رسانی به یکدیگر، رشد چشم‌گیری داشته باشد. این قابلیت، درخصوص بازنشستگان و از کارافتادگان می‌تواند بسیار مفید واقع شود

۸- این پروژه نیاز به مشارکت بسیاری از نهادها و سازمان‌ها دارد از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با وضع قوانین مرتبط به کنترل این طرح بپردازند. مثلا میزان کمک‌های داوطلبان به هر شخص حقیقی و حقوقی چگونه باید باشد و تعهداتی که نسبت به یکدیگر دارند به چه صورت است. همچنین مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب قوانین مورد نیاز می‌تواند روند اجرای صحیح این طرح را تضمین نماید

۹- سامانه را می‌توان طوری طراحی نمود که حسن‌سابقه و سوءسابقه برای هر فرد، قابل مشاهده باشد تا هر فردی از وضعیت پرونده اجتماعی خود آگاه شود و از این طریق، انگیزه بیشتری نیز برای خدمات و فعالیت‌های اجتماعی و همچنین ارتقای جایگاه اجتماعی خود داشته باشد

۱۰- با اصلاح بعضی قوانین، درخصوص جرائم، می‌توان قانونی در این سیستم لحاظ نمود که افراد بتوانند بر اساس میزان مشارکت‌های اجتماعی خود و افزایش امتیاز فعالیت‌های داوطلبانه، بعضی از موارد سوءسابقه‌های خود را پاک نمایند.

۱۱- برای رسیدن به این مطلوب، نیاز است از همه ظرفیت‌های جامعه، به‌ویژه مساجد، فرهنگ‌سراها، مدارس، دانشگاه‌ها و… استفاده شود

۱۲- برخلاف سوء‌پیشینه که صرفاً به خود فرد ارائه می‌شود و از طریق درخواست قانونی در دفاتر پلیس صورت می‌پذیرد، می‌توان در صورت تأیید مسئولان، حسن‌سابقه هر فرد، به‌صورت عمومی به نمایش درآید. البته انتخاب نمایش این گزینه می‌تواند برای شهروندان به صورت اختیاری باشد

۱۳- می توان سامانه کاریابی را به این سیستم اضافه نمود تا شهروندان بتوانند برای یافتن شغل نیز به این پایگاه مراجعه نمایند و همه شهروندان به طور یکسان از موقعیت های کاری از این طریق مطلع گردند و صاحبان مشاغل نیز با مراجعه به این پایگاه شایسته ترین افراد را انتخاب نمایند

۱۴- افراد حقیقی و حقوقی می توانند از طریق فیلتر کردن نوع خدمتی که لازم دارند و انتخاب محدوده جغرافیایی، داوطلب مورد نظر خود را جستجو نمایند

* دستاوردهای اجتماعی:

۱- سامانه فدا باعث می‌شود افراد جامعه برای ارتقای جایگاه اجتماعی خود، یک انگیزه مثبت پیدا کنند و برای این کار تلاش نمایند

۲- ملاک شایسته‌محوری مشخص‌تر و دقیق‌تر می‌شود و همه اقشار از یک فرصت یکسان برای ارتقای جایگاه اجتماعی خود استفاده می‌کنند

۳- فرهنگ خدمت‌رسانی و کار خیر در مردم بیشتر تقویت می‌شود که این خود آثار و برکات بسیاری دارد

۴- شهروندان بر اساس شایسته‌محوری استخدام و از یک‌سری امکانات اجتماعی مضاعف نیز برخوردار می‌شوند

۵- توجه به حسن‌پیشینه، درحقیقت توجه به ارزش‌های انسانی است و چقدر زیباتر است که موقع استخدام یا تأیید صلاحیت‌های عمومی به‌جای اینکه به فرد بگویند سوءسابقه خود را ارائه کند، به پرونده اجتماعی فرد اشاره و توجه شود. این کار باعث ایجاد احساس خوب در افراد جامعه نیز خواهد شد و…

۶- این طرح بر پایه فناوری در صدد فرهنگ‌سازی و ارائه ساز و کار برای نیازهای اجتماعی و مشارکتی شهروندان نیز هست

۷- این سامانه باعث تحقق عدالت اجتماعی، شایسته سالاری، ارتقاء جایگاه اجتماعی و به‌طور کلی اجرای حقوق شهروندی خواهد شد

۸- این سامانه علاوه بر اشخاص حقیقی و سازمان‌های خصوصی و دولتی، باعث کمک به سازمان‌های مردم نهاد (هلال احمر، بهزیستی…)، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش برای بالا بردن مهارت‌های اجتماعی، کارآموزی و تکمیل مهارت‌های دانش آموزان و دانشجویان می‌شود

۹- این سامانه با توجه به نیازهای روز جامعه، قابلیت توسعه و ارتقاء دارد و به فرصت های برابر،  حق اشتغال و کار شایسته و دسترسی به اطلاعات و شفاف سازی اطلاعات که در حقوق شهروندی نیز به آن اشاره شده است کمک می کند

۱۰- این سامانه علاوه بر این که کمک به استخدام بر اساس شایسته محوری می‌کند، باعث می‌گردد تا اگر فردی بخواهد یک کسب و کار جدیدی راه‌اندازی نماید، شایستگی و توانایی‌های وی برای مرکز صادر کننده مجوزها قابل رویت باشد

۱۱- این سامانه باعث جلوگیری از رانت می‌شود

۱۲- جان بخشیدن و کمک به شرکت‌های نوپا و شرکت‌های در حال ورشکستگی و زیان‌ده توسط افرادی که نذر کار داوطلبانه می‌کنند و یا کارآموزان. (این سامانه به قشری که کار جهادی می‌کند جهت می‌دهد: یعنی با توجه به شرایط و جنگ اقتصادی، به این نوع شرکت‌ها کمک نمایند. در حقیقت افرادی که نذر کار داوطلبانه می‌کنند مانند سربازان جنگ اقتصادی هستند که به کمک فعالان اقتصادی که به نوعی آن‌ها نیز در حال جهاد اقتصادی هستند می‌روند)

۱۳- کمک به گسترش مشارکت‌های اجتماعی شهروندان

۱۴- کمک به شهروندان برای کسب تجربه و مهارت و چه بسا این روند باعث شود آن‌ها استخدام شوند

۱۵- این ارتباط و تایید و تفسیر (متقابل) دو طرف نسبت به یکدیگر باعث کشف استعداد کارآموزان توسط شرکت‌ها نیز می‌شود و باعث می‌گردد فرصت به‌دست آوردن کار شایسته و فرصت‌های شغلی بیشتری برایشان به‌وجود بیاید.

درباره مولف کتاب پرونده اجتماعی شهروندان بر اساس حسن‌پیشینه و سوءپیشینه توسط سامانه فدا

محمدعلی نژادیان، در تاریخ 13 خرداد 1358 در تهران متولد شد. از سن نوجوانی نیز به امور فرهنگی علاقه‌مند شد و در همین راستا، فعالیت‌های مختلف فرهنگی انجام داده و در حدود سن هجده سالگی نیز مدتی مسئول و سرپرست کتابخانه مسجد شهابی بوده است. وی تقدیرنامه‌های بسیاری را از دانشگاه‌ها و مسئولان نظام برای فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی دریافت کرده است. او تا به امروز 7 کتاب تالیف کرده و از سال 1395 تا 1397 نیز عضو هیات تحریریه «نشریه چشمه»، دانشگاه تربیت مدرس بوده است. از جمله مهارت‌های او طراحی سایت است و مدیرمسئول سه رسانه و یک انتشارات است. نژادیاندر سال 1398 دانش‌آموخته برتر و پژوهشگر برتر دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات شد. وی دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس در سال 1395، پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس در سال 1393، کارآفرین برتر دانشجویی سال 1394 استان تهران است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا