مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تردد موتورسیکلت‌ها كاهش نداشته است

به گزارش موتورسيكلت نيوز، در متن ارسالی از سوی اداره کل محیط زیست استان تهران در واکنش به اظهارات زهرا نژاد بهرام درباره آلودگی هوا آمده است:
«به تازگی مسئله‌ای مطرح شده درخصوص اینکه چرا با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و کاهش ساعات اداری در تهران که منجر به کاهش میزان تردد خودروهای شخصی در سطح شهر شده است، کیفیت هوا در وضعیت ناسالم قرار دارد؟ برخی‌ها مصرف مازوت توسط نیروگاه‌ها و صنایع را عامل این مسئله می‌دانند اما این رویکرد صحیحی نیست چراکه براساس گزارش‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع اطراف شهر تهران در روزهای اخیر از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند.

‏بررسی‌ها به لحاظ فنی نشانگر این است  که این دیدگاه اشتباه است چراکه اگر به دلیل مصرف سوخت مازوت انتشار ذرات معلق افزایش پیدا کرده باشد، باید همزمان انتشار آلاینده اکسیدهای گوگرد نیز افزایش چشمگیری پیدا کند. درحالی که ایستگاه‌های پایش، گزارشی از افزایش آنچنانی غلظت اکسیدهای گوگرد در هوا را نشان نداده‌اند. ضمن اینکه این اداره کل نیز تمام صنایع بزرگ‌مقیاس اثر گذار بر هوای تهران را از این نظر مورد پایش قرار داده است.

خودروهای شخصی براساس آمار سیاهه انتشار آلایندگی، حدود ۱۴ درصد از ذرات معلق اولیه را به هوا منتشر می‌کنند که با توجه به تعداد آن‌ها در مقایسه با سایر ناوگان‌های حمل و نقل مانند خودروهای دیزلی، موتورسیکلت و تاکسی‌ها اهمیت پایین‌تری دارند.

در روزهای اخیر تردد خودروهای شخصی کاهش یافته اما تردد خودروهای دیزلی، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها با توجه به ماهیت استفاده از آن‌ها کاهشی نداشته است و از طرفی دسته دیگری از مسافرت‌ها که قبلاً با استفاده از مترو انجام می‌شد، به دلیل احتیاط مردم برای عدم مواجهه با ویروس کرونا کاهش پیدا کرده و براساس اعلام شهرداری تهران در روزهای اخیر ۶۰ درصد از سفرهای شهروندان با مترو کم شده است و طبیعتا مقداری از این سفرها با وسایل دیگری مانند اتوبوس و تاکسی و خودروی شخصی جایگزین شده است که منجر به افزایش انتشار آلاینده‌ها می‌شود.

سهم خودروهای شخصی شاید در خصوص ذرات معلق اولیه قابل توجه نباشد اما در انتشار آلاینده های گازی که منجر به تشکیل ذرات معلق ثانویه و ازن می‌شوند، متهم ردیف اول است و این آلاینده‌های ثانویه در مقایسه با ذرات اولیه نقش نسبتاً برابری در آلودگی هوای شهر دارند.

از خودروهای فرسوده نیز نباید غافل شد. براساس آمار منتشره ۴۵ درصد از آلودگی هوای شهر تهران مربوط به ناوگان فرسوده است و این خودروها چندین برابر خودروهای دیگر آلاینده منتشر می‌کنند، بر این اساس تأثیر ناشی از حذف یک خودروی نو در کاهش آلودگی هوا در مقایسه با تأثیر حذف یک خودروی فرسوده ناچیز است بنابراین میزان کاهش تردد می‌بایست از سهم ناوگان فرسوده انجام شود تا بتوان تأثیر آن بر کاهش آلودگی هوا را مشاهده کرد.

اما چیزی که باعث شده در روزهای اخیر کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب قرار داشته باشد، کاهش ناپایداری‌های جوی و سکون جریان هواست. براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی طی روزهای اخیر با پایداری هوا در شهر تهران مواجه بوده‌ایم و سرعت باد در این شهر در برخی ساعات به زیر ۱۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است که موجب کاهش میزان تهویه هوای شهر شده و نهایتاً با ایجاد انباشت آلاینده‌ها در فضای شهر، غلظت آلاینده‌ها افزایش پیدا کرده است. این مشابه اتفاقی است که در زمان اوج آلودگی هوا و وارونگی دما مشاهده می‌شود و در آن زمان نیز با وجود تعطیلی‌ها و کاهش و ممنوعیت تردد شاهد این هستیم که آلودگی هوا پا برجا باقی می‌ماند بنابراین ‏پایداری جوی روزهای گذشته سهم عمده‌ای در افت کیفیت هوا داشته است.

عضو محترم شورای شهر تهران به جای اشاره انگشت اتهام به سمت سهم منابع و پاک کردن صورت مسئله، باید پاسخگوی عملکرد شورا در اجرای مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا باشد. هنوز مصوباتی مانند نصب فیلتر ذرات روی خودروهای دیزلی، نوسازی تاکسی‌ها، تعویض کاتالیست خودروهای عمومی اجرایی نشده است و باید پاسخ واضحی به این سوال داده شود که چرا بودجه مربوط به حذف فیلتر جاذب ذرات معلق روی اتوبوس‌ها با توجه به سهم بالای این ناوگان در آلودگی هوا در شورای شهر تهران حذف شد؟ علاوه براین انتقادات دیگری درخصوص بلندمرتبه‌سازی و کاهش میزان فضای سبز شهر وجود دارد که مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران باید توضیحات لازم را در این موارد ارائه کنند.»

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا