مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

۲۱درصد موتورسیکلت‌های کشور در تهران تردد می‌کنند

به گزارش موتورسيكلت نيوز به نقل از ايسنا، کرونا که آمد، عده‌ای را خانه‌نشین کرد. دانشگاه‌ها، مدارس، رویدادهای فرهنگی، سینماها، باشگاه‌ها و بسیاری از اجتماعات تعطیل شدند. بسیاری دورکاری می‌کنند و بنا بر توصیه کارشناسان و مسئولان از خانه خارج نمی‌شوند تا از شرِ ویروس کرونا در امان باشند. عده‌ای هم هستند که هنوز این ویروس را جدی نگرفته‌اند و به زندگی روزمره خود مثل قبل ادامه می‌دهند اما آنچه برای بسیاری سوال به وجود آورده این است که با وجود ترس از کرونا و خلوت‌شدن شهر تهران چرا همچنان شاخص آلودگی هوا طی روزهای گذشته بالا بود.

افرادی که مجبورند همچنان در شهر تردد داشته باشند از خلوتی کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌گویند و عکس‌هایی که گرفته‌اند را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. عده‌ای هم که خانه‌نشین شده‌اند نظرات خودشان را درباره آلودگی هوا دارند.

«الان متوجه شدین که آلودگی هوای تهران چقدرش مربوط به خودروی شخصیه دیگه؟»، «بخاطر وجود گاز طبیعی داخل خونه‌ها هستش، هر واحد مسکونی پکیج یا بخاری گازی داره که این بزرگ‌ترین دلیل آلودگی هست ولی هیچ وقت بهش اشاره نمیشه»، «گاز طبیعی میشه گفت یکی از پاک‌ترین سوخت‌های ارزان حساب میشه، حداقل در مورد آلودگی هیچ نقش مخربی ایفا نمی‌کنه، آلودگی هوای تهران بیشتر به خاطر وجود ذرات بالای ۲.۵ میکرون در هواست که این عمدتا حاصل سوختن سوخت‌های نفت‌پایه هستش»، «برای مازوت نیروگاه است»، «امروز داشتم فکر می‌کردم که خیابونا خلوته ولی هوا آلوده»، «برای من جای سواله که امروز خیابونا خلوت بود ولی هوا خیلی کثیف بود»، «ظاهرا درصد کمی از این آلودگی به خودروهای شخصی برمی‌گردد. در شرایط قرمز آلودگی هوا قرار داریم در حالی که خیابان‌ها کاملا خلوت هستند. پس عامل اصلی را برطرف کنند». اینها بخشی از نظرات کاربران در توئیتر است.

کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت (۱۰ اسفندماه) با شاخص ۱۲۱ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و تا ساعت ۸ صبح (۱۱ اسفندماه) با شاخص میانگین ۱۳۸ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

به گفته  محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران از چهارشنبه هفته گذشته توده پرفشاری وارد هوای تهران و سبب شده که از روز پنجشنبه (۸ اسفند) با پایداری هوا در تهران مواجه باشیم. با وجود اینکه تردد خودروها در سطح شهر کاهش پیدا کرده است اما برخی از منابع اصلی آلودگی هوا مانند خودروهای دیزلی همچنان در سطح شهر تردد می‌کنند که این موضوع می‌تواند عامل تشدید آلودگی شود. زمانی که با پایداری هوا مواجهیم حتی اگر میزان کمی آلودگی تولید شود، امکان تهویه آن وجود نخواهد داشت و به همین دلیل کیفیت هوا بتدریج کاهش پیدا می‌کند.

اما نقشه‌های ترافیکی گوگل در ساعات مختلف بیان‌گر مسئله دیگری است و حجم پرترافیک خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران را نشان می‌دهد.

نقشه‌های ترافیکی گوگل در ساعت ۱۵ روز ۱۱ اسفندماه، ترافیک بسیاری از خیابان‌های اصلی تهران از جمله «تونل توحید»، «نواب» و«همت شرق به غرب» را پرحجم نشان می‌دهد.

همچنین طبق این نقشه‌ها بخش‌هایی از «بزرگراه امام علی(ع)»، «همت» و«میدان سپاه» در ساعت ۱۸ با ترافیک پرحجم روبه‌رو بوده‌اند که با نزدیک شدن به ساعت ۲۱ از حجم ترافیکی بسیاری از مسیرها کاسته شده است.

نقشه‌های ترافیکی گوگل نشان می‌دهد علی‌رغم توصیه‌ کارشناسان بهداشتی مبنی بربیرون نیامدن از خانه و خودمراقبتی در مقابل ویروس کرونا به نظر می‌رسد ترافیک بسیاری از خیابان‌‌های مرکز و جنوب تهران با روزهای قبل از کرونا درصد ناچیزی تفاوت دارد و با توجه به کمبود مواد ضد عفونی‌کننده برای پاکسازی وسایل حمل و نقل عمومی، برخی از مردم ترجیح می‌دهند با اتومبیل شخصی خود در سطح شهر تردد کنند. سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز ۶ اسفندماه از کاهش یک‌سوم ورود مسافر به متروی تهران در پی شیوع کرونا در پایتخت خبر داد.

به گفته عمار سعیدیان، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران نیز بنابر تصمیم شورای ترافیک تهران و در پی شیوع کرونا در پایتخت و با توجه به درخواست عمومی برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از حضور در محل‌های پرتجمع، اجرای طرح‌‌های ترافیک تهران دو ساعت و نیم در هر روز کاهش یافت و از شنبه ۱۱ اسفندماه تا آخر هفته آینده از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعد ازظهر اجرا می‌شود. پیش از این زمان اجرای طرح ترافیک و آلودگی هوا ۶:۳۰ تا ۱۸ در نیمه دوم سال بود.

در این میان نباید نقش موتورسیکلت‌ها نادیده گرفته شود زیرا طبق آمارهای رسمی از ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه در کشور، ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه آن موتورسیکلت هستند و از این میزان بیش از ۲۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور در تهران تردد می‌کنند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا