مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی وضعیت تولید صنعت موتورسیکلت ایران در نیمه اول سال 98

دکتر مجید رضایی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز عنوان کرد: اگر به آمار رجوع کنیم خواهیم دید که طی 10 ساله قبل از سال 96، به‌طور میانگین سالیانه حدود 620  هزار دستگاه موتورسیکلت در ایران تولید شده است، بنابراین، این صنعت در حال حاضر تقریبا از حدود 12 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند.

رضایی در ادامه بیان داشت: اگر بخواهیم جهانی بیاندیشیم و تحلیل نماییم باید گفت با توجه به این‌که میزان استفاده از این وسیله‌نقلیه در شهرهای بزرگ دنیا به‌دلیل جایگزینی با خودروهای تک یا دو سرنشین در حال افزایش است، پس باید امسال در ایران نیز میزان تولید موتورسیکلت به‌طور میانگین از 700 هزار دستگاه عبور می‌کرد که البته علاوه بر این‌که این اتفاق رخ نداد، بلکه کاهش تولید موتورسیکلت را شاهد بودیم.

وی افزود: از 35 واحد تولیدکننده که در سال 98 اقدام به شماره‌گذاری موتورسیکلت کردند، تقریبا تعداد 15 واحد تولیدی کمتر از 1000 دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری کرده‌اند که این موضوع یعنی یک فاجعه بزرگ اتفاق افتاده است. زیرا، این تعداد تولید، می‌تواند فقط برای عرضه یکی از عامل‌های فروش در کشور باشد.

مدیر شرکت کویر در گفتگو با موتورسیکلت نیوز گفت: تولید کمتر از 5 هزار دستگاه موتورسیکلت برای واحدهای کوچک و متوسط و همچنین تولید کمتر از  10 هزار دستگاه در طی یک سال برای واحدهای متوسط به بالا، زیان محسوب می‌شود. ازاین‌رو، با توجه به این‌که در سال 98، میزان تولید شرکت‌هایی که بالاترین آمار تولید را داشته‌اند، بین 5 تا 6 هزار دستگاه موتورسیکلت بوده است و البته بعید می‌دانم تا پایان سال شرکتی بتواند بیشتر از  10 هزار دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری کند، در نتیجه می‌توان گفت در سال 98 کل صنعت موتورسیکلت در حال زیان دادن است.

رضایی در ادامه گفت: شرکت‌هایی که طی 7 ماه ابتدایی سال 98 در حدود 5 تا 6 هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کرده‌اند در سنوات گذشته که وضعیت تولید تقریبا بهتر از امسال بود، ماهیانه بیش از این تعداد، تولید داشته‌اند که این موضوع یعنی زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای این واحدها در هر ماه، حدود 10 هزار دستگاه یا بیشتر بوده است که در حال حاضر تولید کل سال آن‌ها به اندازه یک‌ماه در گذشته نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌هایی که با توجه به این آمارها نتوانند هزینه‌های خود را کنترل کنند با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شوند. البته زیان‌دهی برای این صنعت از سال 98 اتفاق نیافتاده، بلکه امسال سومین سالی است که شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت زیان می‌دهند و این موضوع یعنی صنعت موتورسیکلت در حال زوال و نابودی است.

مدیر کویر در ادامه تاکید کرد که این کاهش تولید موتورسیکلت باعث می‌شود که طی 2 تا 3 سال آینده در شهرهای بزرگ ایران مشکلات ترافیکی زیادی داشته باشیم. زیرا، موتورسیکلت یکی از راهکارهای بسیار تاثیرگذار و مهم در حل معضل بزرگ ترافیک است که می‌تواند جایگزین خودروهای تک و یا دو سرنشین شود ولی با این کاهش شدید تولید موتورسیکلت،  طی چند سال آینده شهرهای بزرگ کشور نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و خیابان‌ها به پارکینگ بزرگی از خودروها تبدیل خواهد شد.

در نهایت رضایی در پاسخ به این سوال که میزان تعطیلی کارخانه‌های تولیدکننده موتورسیکلت در چند سال گذشته چند ماه بوده و به چه دلیل رخ داده است، گفت:

  • سال 1395: حدود 5 ماه تعطیلی به‌دلیل مصوبه مربوط به جلوگیری از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری
  • سال 1396: حدود 6 ماه تعطیلی به‌علت عدم تولید پیشرانه انژکتوری از سوی کارخانه‌های خارجی
  • سال 1397: نیمه اول سال 4 ماه تعطیلی به‌دلیل موضوع یورو 4 و نیمه دوم سال نیز 4 ماه تعطیلی به‌علت طرح اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده
  • سال 1398: حدود 2 ماه تعطیلی به‌علت این که باید 10 درصد از تولید کارخانه‌ها به موتورسیکلت برقی اختصاص یابد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا